ROK 2024

Akcie v roku 2023 sa môžu uskutočniť a realizovať aj vďaka podpore mesta Tisovec.

...a 2% z daní členov oddielu a našich podporovateľov.

Ďakujeme.

Viac tu: https://tokosrimdolina.webnode.sk/o-akcii-po-akcii/rok-2023/

Akcie v roku 2024, v roku nášho jubilea, sa môžu uskutočniť a realizovať aj vďaka podpore mesta Tisovec.

...a 2% z daní členov oddielu a našich podporovateľov.

Ďakujeme.

APRÍL 2024

KREMNICKÉ VRCHY - 13. 4. 2024

KOS-áci na túlačkách v Kremnických vrchoch

V sobotu, 13. apríla 2024, sa autobus naplnil 43. vášnivými turistami, zbierajúcich zážitky, ktoré zároveň prospievajú zdraviu. Predpoveď počasia veštila, že sobota bude krásnym, slnečným a teplým dňom. Štartovací bod začal pri kameni „Geografického stredu Európy“, vedľa starobylého Kostola sv. Jána Krstiteľa. Pamätník má podobu veľkého oblého kameňa, ktorý tvarom pripomína nahor vztýčenú ragbyovú loptu. Po povinnom photoshootingu sme začali ľahkú prechádzku asfaltovou cestou do obce Krahule a odtiaľ červenou turistickou značkou na rozhľadňu Krahulský štít. Cestou sa nám naskytli neskutočné nádherné výhľady. K rozhľadni sme z obce Krahule prešli za polhodinku. Rozhľadňa Krahulský štít je drevená vyhliadková veža, vysoká 13 metrov. Už na prvý pohľad zaujme svojím originálnym šesťbokým pôdorysom. Bola slávnostne otvorená 28. septembra 2013. Tretie poschodie je vo výške 9 metrov a je z neho neskutočne krásny výhľad na okolie. Pod vežou je oddychová zóna s niekoľkými drevenými lavičkami a terasa s vyhliadkou na okolitú prírodu a neďalekú Kremnicu. Tu sme sa občerstvili a trošku si oddýchli. Na návrat do Kremnice sme využili krásnu prechádzku po náučnej modrej a neskôr žltej turistickej trase. Tá viedla popri Krahulskom potoku, ktorý pozdĺž svojho toku vytvoril zaujímavé kaskády. Od kaskád sme sa dostali na žltú turistickú značku, ktorá nás doviedla do centra Kremnice. Tu sme si urobili zopár fotiek, navštívili ručnú výrobu tzv. Atkáryho kremnických krumpľov, ktoré sa v Kremnici vyrábali začiatkom minulého storočia. Je to nepečená cukrovinka, ktorú Alojz Atkáry vymyslel a nazval Kremnický krumpeľ. Jej základom sú špeciálne piškóty, ktoré sa plnia dvoma druhmi krémov, neskôr sa obalia do orechovo - cukrového cesta a ručne tvarujú do podoby krumpľa. Potom sme sa osviežili dobre vychladeným čapovaným pivom a niektorí zmrzlinou. Následne sme nasadli do autobusu a odviezli sme sa do obce Bartošova Lehôtka, kde na nás čakala druhá trasa dňa. Absolvovali sme celkom výživný výstup na Jastrabskú skalu. Za obcou sme prešli cez lúku a vošli do lesa strmhlav hore. Skala nesie názov podľa dediny Jastrabá. Práve medzi touto obcou a Bartošovou Lehôtkou sa tento skalný masív nachádza. Vyčnieva tu do výšin a pýši sa svojimi priam až kolmými skalnými útesmi. Tento horský masív bol vyhlásený za prírodnú pamiatku a to aj z dôvodu, že bol vytvorený stuhnutím lávového prúdu. Nadmorská výška tejto tunajšej dominanty je 648 metrov. Z vrcholu Jastrabskej skaly je nádherný výhľad do celej Žiarskej kotliny. Na druhej strane je Bartošova Lehôtka ako na dlani a v diaľke vidieť Kremnicu. Po zostupe späť do obce, po výdatnej trase, nesmelo chýbať občerstvenie a potom už len cesta domov. No zistili sme, že počas zbierania turistických zážitkov sme poniektorí zabudli obedovať, tak sme sa zastavili na večeru v Penzióne Stráže. Potom sme spokojní a pekne opálení vyrazili domov. Verím, že tento výlet sa zapíše do pamäte ako jeden z krásnych výletov.

Henrieta Krkošková

MAREC 2024

VEĽKONOČNÝ VÍKEND V SÚĽOVSKÝCH SKALÁCH - 28. - 31. 3. 2024

PREDVEĽKONOČNÝ VÍKEND V SÚĽOVSKÝCH SKALÁCH

Naše putovanie za skalami začalo vo štvrtok okolo obeda. Evka, Silvinka a Janka pricestovali z Rimavskej Soboty a v Tisovci prestúpili do Paliho auta. V Brezne nastupovala posledná členka KOS-u Ruženka. Pokračovali sme pohodovou cestou smer Súľov. Silvinka v aute podotkla či by sme sa nezastavili v Čičmanoch, ale posádka ju presvedčila, že to nemáme po ceste. Avšak prišla informačna tabuľa, ktorá nám oznámila: Čičmany 7 km a odbočka bola jasná. Prečo nie, povedali sme si a sny sa majú plniť. Prešli sme sa dedinkou, poobdivovali ľudovú architektúru a asi po hodinke sme pokračovali v ceste. Keď sme sa blížili na miesto určenia, nedalo nám zastaviť sa a hneď pred Súľovom fotiť tú krásu, kvôli ktorej sme išli toľkú diaľku - nádherné bralá. Večer sa k nám pripojila ešte posledná členka výpravy Aďka z ďalekej Bratislavy, ktorá aj keď nie je členka KOS-u, zapadla medzi nás. Večerali sme v Kolibe pod Skalami, kde dostať sa po rozbitej prístupovej ceste bolo celkom náročné. Po večeri sme sa presunuli na našu chatku, kde sme sa spoločenskými hrami zabávali do neskorej noci.
Na druhý deň sme sa prebudili do nádherného rána. S elánom a skvelou náladou sme vyrazili do skál a na bralá, ktoré nás obklopovali. Našu túru sme premenovali na fotografický krúžok, keďže sme na každom kroku fotili skupinku, alebo bralá, ktorým sa nedalo odolať. Pomerne rýchlo sme našli aj Gotickú bránu, keďže jedna členka tam už bola a vedela, že je to trochu menej značené. Aj sme chceli byť dobré duše a radili sme okoloidúcim turistom, že sa to oplatí hľadať, ale nepochopili nás. Od Gotickej brány sme pokračovali na Súľovský hrad, kde nás opäť fascinovali neskutočné výhľady. Z hradu sme pokračovali po červenej značke a cestou si dali lepeňáky, ktoré nám poctivo pripravila Evka. Takto pekne sa o nás starala počas celého pobytu. Prišli sme na Lúku pod Roháčom, kde nastala dlhšia diskusia, či pokračujeme smer Roháč, alebo Súľov parkovisko. To sme ešte netušili, čo nás čaká a preto vidina chaty a relaxu nás potiahla po žltej smer Súľov parkovisko. Bol to však riadne náročný zostup. Večer, posilnení špekáčikmi a výborným syrom, sme sa odhodlali opäť na spoločenské hry, ktoré sa najskôr nikomu hrať nechcelo (až na osobu, ktorá ich priniesla haha) no napokon sa Dixit a Aktivity zapáčili ženskému osadenstvu. Pali, ako sám vyhlásil, hrá iba„Pasivity“. Boli sme však rady, keď nám z času na čas poradil, aby sme sa dlho netrápili.
Sobotné ránko začalo raňajkami, ktoré nám pripravila znova Evka. Po výborných raňajkách /chlieb vo vajci/ sme sa pobalili a dali na cestu, smer Hlbocký vodopád s pokračovaním na Hričovský hrad. Piesok zo Sahary nám kazil viditeľnosť a k tomu sme sa predierali pomedzi turistov, ktorých bolo teda neúrekom. Zdolali sme to a išli po stopách Perinbaby. Hoci Perinbaba nebola doma, vodopád a aj roklina boli nádherné. Z Hlbockej doliny, kľudným a veselým krokom, pokračujeme až na hrad Hričov. Z Hričovského hradu sme sa vracali späť k autu. Keďže nás bolo 6 a auto je pre 5 osôb, Evka sa išla do kufra zahrať na batožinu. Očividne tento druh dopravy sa jej páčil, keďže si ešte aj vankúš od šoférky pýtala. V Súľove sme sa išli občerstviť do Penziónu na vŕšku a večer sme opäť trávili oddychom a hrami hier.
V posledný deň, plný zážitkov a smutní z rozlúčky so Súľovom a partiou, sme sa rozhodli, že po ceste sa ešte zastavíme na jednu malú túru a to na hrad Lietava. Kopec to bol riadny, ale opäť okolie nesklamalo, aj keď stále „strašil“ piesok zo Sahary. Po poslednom spoločnom obede v susednej dedine sme sa rozlúčili s Aďkou, ktorá pokračovala smer Liptov na návštevu mamy a naša KOS posádka vyrazila smer Brezno,Tisovec a Rimavská Sobota. Kto nebol, môže ľutovať, lebo počasie, prostredie a hlavne partia bola TOP. A už teraz sa teším na ďalšie turistické túlanie.
Ružena Polomková, alias princezná Ruženka, neboli slečna Růža

MURÁNSKA PLANINA - príroda, história, relax - 23. 3. 2024

Na 23. marec 2024 sme mali naplánovanú ďalšiu turistickú akciu, tentokrát na Muránskej planine. Prvým cieľom dňa bol Náučný zážitkový chodník Sviniarky na Prednej Hore, spojený s prehliadkou poľovníckeho zámočku Ferdinanda Coburga a na záver návštevou vodných atrakcií v relax centre Predná Hora. Aj keď bola volebná sobota a niektorí naši členovia dali prednosť aj iným turistickým aktivitám, skupina účastníkov, ktorí mali záujem práve o túto akciu bola až 28 členná. Po nástupe na náučný chodník Sviniarky sa nám počas trasy do cesty "postavila" lavička s príjemnými pochutinami. /Dodatočne ešte raz všetko dobré k pekným okrúhlym narodeninám, milá Saskia/. Ďalšia prehliadka popri pútavých paneloch už netrvala dlho, nakoľko sme celú trasu ani nemali v pláne prejsť. Po absolvovaní základnej trasy chodníka sme sa vrátili späť k zámočku a čakali  na jeho otvorenie. 6 členov, ktorí nemali záujem čakať na otvorenie expozície a ani o vstup do wellness sveta, si zvolili inú alternatívu histórie a relaxu a to históriu Muránskeho hradu a naozaj pohodovú, priam relaxačnú trasu vedúcu z Prednej Hory na hrad s následným zostupom do Muráňa, kde počkali na autobus. Nakoniec sme sa všetci stretli v autobuse, spokojní s trasou aj s počasím, teda výborne stráveným dňom v prírode Muránskej planiny s históriou a relaxom, kde si každý našiel to svoje.
Dušan Liptay
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------

FEBRUÁR 2024

ZIMNÉ VYSOKÉ TATRY - 24. 2. 2024

ZIMNÉ VYSOKÉ TATRY 2024 NESKLAMALI

Posledné februárové sobotňajšie ráno bolo síce hmlisté, upršané, ale s výhľadom postupného zlepšovania sa počasia v priebehu dňa. A tak sme všetci 48. turisti dúfali, že nás táto predpoveď nesklame. Veď vybrať sa  do Vysokých Tatier a nemať žiadne výhľady na naše majestátne končiare by bolo sklamaním pre každého. Prvý zážitok nás čakal v autobuse, v ktorom namiesto nášho už tradične dlhoročného vodiča Jána Gabaja sa objavila za volantom profesionálna vodička. Najprv s obavami, no po pár kilometroch sme už s dôverou sledovali jej šoférske majstrovstvo. Bezpečne nás doviezla na parkovisko v Starom Smokovci. Ešte za drobného mrholenia sme sa vydali na Hrebienok. Tí lenivejší a pohodlnejší lanovou dráhou, ale väčšina pešo. Hrebienok sa už niekoľko rokov v toto zimné obdobie nedá len tak obísť, aby sme nenavštívili Ľadový dóm, ktorý opäť ako každoročne ukazuje obrovské majstrovstvo sochárov. Tí v tomto roku vytvorili ľadový monument v štýle Westminsterského opátstva. Bolo to na počesť 15. výročia návštevy britskej panovníčky kráĺovnej Alžbety ll. na Slovensku, ktorá navštívila aj Vysoké Tatry. Z Hrebienka, už za prvých hrejivých slnečných lúčov sme pokračovali okolo Bilíkovej chaty, vodopádov a kaskád Studeného potoka na Rainerovu chatu. Tu sme si prezreli, už pomaly sa topiace, výtvory chatára Petra Petrasa. Každoročne si dá tú námahu a vlastnoručne zo snehu vytvára rôzne sochy, či iné diela. Už za slnečného a teplého jarného počasia, nezvyčajného na toto ešte zimné obdobie, sme viacerí pokračovali ďalej, na vynovenú Zamkovského chatu v ústí Malej Studenej doliny. Ocenili sme úsilie ľudí, ktorí jej kompletnú rekonštrukciu zabezpečovali v týchto náročných horských podmienkach. Malá zastávka na občerstvenie, potešenie sa zo snehu, ktorého aspoň v tejto nadmorskej výške bol bohato a potom už len cesta späť na parkovisko v Starom Smokovci a odchod domov. Záverom chcem poďakovať všetkým účastníkom tejto akcie za jej podporu. Myslím, že sme opäť urobili niečo pre svoje zdravie a verím, že za takejto bohatej účasti, ako bola na tejto akcii, budeme pokračovať aj pri tých ďalších našich spoločných.

Cyril Huňa

ZIMNÝ VÝSTUP NA TŔSTIE, 50. ročník, účasť - 17. 2. 2024

Okrúhle 50. výročie sme si pripomenuli 17. februára 2024 výstupom na Tŕstie. Nielen náš oddiel sa zúčastnil tejto akcie. Postretali sa sa tam turisti z Tisovca, z okolitých priateĺských klubov, ale aj iní priaznivci, ktorí majú blízky vzťah k prírode a k zdravému pohybu v nej. Túto akciu prišlo podporiť cca 160 ĺudí. Vystupovali z rôznych smerov. My, KOS-áci, spolu s kolegami z Hnúšte, Rimavskej Soboty, Tuhára, ako aj turisti z KST Dúbrava Jelšava, si tento rok zvolili trasu výstupu z Krokavy, čo bol dobrý nápad hnúšťanských turistov, ktorý sme svojou spoluúčasťou radi podporili. Zaujímavosťou trasy pre niektorých, ktorí sa až tak neponáhľali jesť kapustnicu, bola návšteva najvyššieho bodu na trase, vyššieho, ako vrchol Tŕstia, ktoré volajú Salašiská. Organizátori akcie, KST Tisovec, nás privítali teplým čajom, podĺa výberu aj s možnosťou rumového bonusu. Nechýbala výborná kapustnica, či jubilejný odznak. Krátke stretnutie so živou diskusiou, výmenou skúseností z rôznych akcií, spomienok a zážitkov sú vždy prospešné pre vzájomné spoznávanie sa a čerpanie nových poznatkov. Pri tejto príležitosti treba spomenúť, že základy turistiky v Tisovci už boli položené pred 100 rokmi. Presne 10. 2.1924 bol založený Odbor Klubu československých turistov a za  jeho predsedu bol zvolený Václav Vraný. Aj jeho zásluhou bola postavená  útulňa na Tŕstí a od roku 1935 slúžila verejnosti. V povojnovom období prešla do užívania poľovníckeho združenia a práve od roku 1974, kedy bol novozreorganizovaný odbor turistiky v Tisovci, prešla táto do užívania KST, ktorý v tom období previedol aj jej rozsiahĺejšiu rekonštrukciu.
Cyril Huňa

VÝROČNÁ ČLENSKÁ SCHÔDZA - 2. 2. 2024

KOS-áci BILANCOVALI.
Výročná členská schôdza KOS-ákov minulosťou.
V piatok, 2. februára 2024 po 16-tej hodine sa zišlo 47 členov KST TO KOS Rimavská dolina na svojej každoročnej bilančnej schôdzi, kde zhodnotili uplynulý rok 2023 prostredníctvom Správy o činnosti, doplnenej o prezentáciu fotografií z akcií, Správy o hospodárení a stave financií, ako aj aktivitu jednotlivých členov. Do roku 2024, ktorý je rokom 40. výročia existencie oddielu, si zároveň schválili Kalendár akcií na rok 2024. Jeho GRO tvoria akcie smerujúce do známych lokalít navštívených v uplynulých 40 rokoch, ktoré patrili k tým vydarenejším. Pri tohtoročnom výročí bude na mieste si ich takto pripomenúť.
Po oficiálnej časti nasledovalo pohostenie vo forme objednanej kapustnice z reštaurácie Kôlnička /mimochodom vynikajúcej/ a sladkostí prinesených niektorými členmi oddielu. Vyvrcholením bolo sladké prekvapenie k výročiu oddielu. Až dve torty! Jedna objednaná oddielom a druhú priniesli naše tri nové členky z Rimavskej Soboty.
Veľké poďakovanie patrí všetkým, ktorí akoukoľvek formou prispeli k zdarnému priebehu schôdze a k bohatým stolom.

Klub Slovenských Turistov TURISTICKÝ ODDIEL KOS Rimavská dolina so sídlom v Tisovci

Z Á P I S N I C A

z výročnej členskej schôdze KST TO KOS Rimavská dolina, konanej

dňa 2. februára 2024 v MsKS Tisovec o 16.30 hod.

Prítomní: 47 členov, na základe prezenčnej listiny PRÍLOHA č. 1

Program :

1, - od 16:00 do 16:30 h. - prezentácia a možnosť nahliadnuť do skompletizovaných kroník oddielu

2, - o 16:30 hod. - Začiatok, otvorenie

11, - Návrhy na uznesenia

12, - Záver

k bodu č. 1

Od 16-tej hodiny prichádzali členovia oddielu a postupne sa svojimi podpismi zaregistrovali a čas do otvorenia schôdze si spríjemňovali prezeraním kroník oddielu.

k bodu č. 2

Schôdzu TO KOS Rimavská dolina o 16:35 hod. otvoril a prítomných privítal predseda turistického oddielu Dušan Kojnok. Zároveň oboznámil prítomných s programom výročnej členskej schôdze.

k bodu č. 3

Dušan Kojnok, predseda turistického oddielu:

- Do návrhovej komisie sú navrhnutí títo členovia: Róbert Buchta, Valéria Parobeková a Katarína Knappová

- Za overovateľov zápisnice navrhujem Valériu Guspanovú a Miroslavu Kochanovú

Dávam návrh na hlasovanie. Kto je za schválenie návrhovej komisie a overovateľov zápisnice v tomto zložení.

Za: všetci prítomní členovia turistického oddielu.

k bodu č. 4

Správu o činnosti oddielu za rok 2023 predniesol predseda Dušan Kojnok. Správa bola doprevádzaná fotografickou prezentáciou Dušana Liptayho. Prítomní si tak mohli pospomínať na akcie z minulého roka nielen slovom, ale aj obrazom. PRÍLOHA č. 2

k bodu č. 5

Finančnú správu o hospodárení Turistického oddielu KOS Rimavská dolina za rok 2023 spracoval Jiří Brož, člen Revíznej komisie, nakoľko účtovníčka, Ing. Katarína Mešková nebola prítomná, správu nespracovala a do začiatku schôdze nedodala. O stave finančných prostriedkov a hlavných účtovných operáciách v roku 2023 informoval člen Revíznej komisie Jiří Brož. PRÍLOHA č. 3

k bodu č. 6

Správu Revíznej komisie za rok 2023 prečítal Jiří Brož, člen revíznej komisie. PRÍLOHA č. 4

Za: všetci prítomní členovia oddielu.

k bodu č. 7

Vyhodnotenie aktivity členov podľa počtu prejdených kilometrov za rok 2023 previedol predseda turistického oddielu. Odmenení boli členovia, ktorí sa umiestnili na prvých 10. miestach. Medzi cenami boli knihy a kalendáre. PRÍLOHA č. 5

k bodu č. 8

Člen výboru TO KOS Ing. Cyril Huňa predložil návrh Kalendára turistických akcií na rok 2024.

Návrh Kalendára na pripomienkovanie ste obdržali všetci emailom. Výhrady a pripomienky boli zapracované, výbor sa k nim už následne nevyjadril. Na základe pripomienky Cyrila Huňu a jeho výhrady k množstvu víkendových akcií, sa vyjadrili viacerí členovia turistickeho klubu. Nie každý sa môže zúčastniť viacdňových akcií, ale je to o výbere. Zhodli sa napokon na tom, že Kalendár akcií na rok 2024 sa ponechá v navrhovanej podobe a na další rok sa už nebude organizovať, také množstvo víkendových turistických akcií. Po tejto dohode ak už nikto nemá žiadny návrh, či pripomienku, dávam hlasovať za návrh Kalendára turistických akcií na rok 2024.

Za: 28 prítomných členov turistického oddielu. PRÍLOHA č. 6

Proti: 11 členov

8 členov bolo v čase hlasovania neprítomných

k bodu č. 9 – Diskusia

Dušan Kojnok doplnil k akciám v Kalendári na rok 2024 informáciu, že gro akcií smeruje práve na miesta, ktoré počas uplynulých rokov trvania oddielu už boli navštívené, ale boli svojim spôsobom vydarené a úspešné. Takto bude možnosť si aspoň niektoré takto znova pripomenúť a zopakovať.

k bodu č. 10

Róbert Buchta, člen návrhovej komisie prečítal návrh na uznesenia.

Dušan Kojnok – dávam návrh na hlasovanie, kto je za prečítané uznesenia ?

Za: všetci prítomní členovia turistického oddielu

k bodu č. 11

Program výročnej členskej schôdze Turistického oddielu KOS Rimavská dolina bol vyčerpaný.

Predseda Dušan Kojnok poďakoval prítomným za účasť a oficiálnu časť výročnej členskej schôdze ukončil. Zároven pozval všetkých zúčastených členov na malé pohostenie, spojené s konzumáciou kapustnice, objednanej z reštaurácie Kôlnička. Poďakoval Dušanovi Liptaymu za obrazovú prezentáciu z akcií uplynulého roka a všetkým, ktorí priniesli na schôdzu nejaké občerstvenie a pochutiny v podobe sladkých i slaných dobrôt.

V Tisovci, 2. 2. 2024

Viac tu: https://tokosrimdolina.webnode.sk/o-akcii-po-akcii/rok-2022/

JANUÁR 2024

POSPOMIENKOVÝ VÝSTUP NA HRADOVÚ - 28. 1. 2024

Po akcii sa musí priestor na Hradovej uviesť do pôvodného stavu. Zvykneme tak robiť hneď na druhý deň dopoludnia. Málokomu sa chce dva krát po sebe absolvovať túto trasu a tak ani tento rok tomu nebolo inak. Našli sa len štyria dobrovoľníci, ktorí sa už počas spomienkového výstupu dohodli, že prídu aj na druhý deň. A tak Dušan, Ingrid, Jozef a Martin už v nedeľu ráno o deviatej šlapali na vrchol po kahance /134 kusov/, ktoré bolo treba pozbierať, naložiť do ruksakov a zniesť do Tisovca. Priestor uviedli do stavu, v akom bol v deň spomienkového výstupu. Výstup, ale aj zostup bol spríjemnený nádherným, priam akoby jarným počasím.

13. SPOMIENKOVÝ VÝSTUP NA HRADOVÚ - 27. 1. 2024

V predvečer 79. výročia oslobodenia Tisovca sme si už po 13. krát pripomenuli tento významný medzník v dejinách nášho mesta. Členovia oddielu, ako aj ostatní občania, majú možnosť takto netradične vzdať hold účastníkom oslobodzovania a to tým, že vystúpia na bralo Hradovej a za svetielok plameňov v kahancoch si spomenúť na obete, ktoré priniesli položením svojich životov. Na Hradovú smerovali kroky účastníkov už po pol tretej hodine popoludní. Tých prvých 11 členov preto, aby vyniesli kahance a zároveň ich umiestnili a pozapaľovali na vyhliadkovom brale. Všetko sa to stihlo do 16:30, kedy bol zraz a začiatok pripomienky. Tá začala príhovorom predsedu oddielu a pokračovala už tradične zaspievaním si partizánskej pesničky Tichá noc, tmavá noc. Keďže aj tá naozajstná noc už kraľovala za pomoci vetra a menšej hmly, bolo treba pobrať sa domov. Hmla spočiatku zabraňovala vidieť svetielka kahancov z mesta, ale po čase sa rozjasnilo a vyhliadkové skaly boli krásne osvetlené. Tento rok sme teda opäť rozsvietli vyhliadku pri zástave, aby aj občania Tisovca mohli zhliadnuť ohnivého svietiaceho hada na vrchole Hradovej. Použili sme na to 134 kahancov. Počet účastníkov na vrchole: 25.

VÝSTUP NA STROMÍŠ, 47. ročník, účasť - 20. 1. 2024

V sobotu, 20. januára 2024, sa konal 47. ročník výstupu na Stromíš (1192 m.n.m.). Zúčastnilo sa ho aj 15 členov nášho turistického oddielu. V skorých ranných hodinách sa vydali na cestu, aby sa stihli v obci Vlachovo ráno do 8:00 hod zaregistrovať, vypočuť si príhovor pána starostu a potom sa po žltej turistickej značke vydať na túru. Ráno bolo ešte chladno, ale postupne slniečko začalo prihrievať a celý deň krásne svietilo na cestu. Slnečné počasie umožnilo ešte krajšie výhľady – kochali sa okolitými vrchmi, ale hlavne Kráľovou hoľou a Vysokými Tatrami. Aj vďaka krásnym výhľadom našim turistom cesta veľmi rýchlo a príjemne ubiehala. Podľa plánu boli o 11. hodine na Chate pod Stromíšom. Tu sa občerstvili čajíkom, desiatou, počkali na tombolu – tento rok bohužiaľ nezískali žiadnu cenu. Potom ich cesta pokračovala na útulňu Gálová. Tu si pochutili na kávičke, varenom vínku ochutnali klobásku a slaninku. Posilnení sa vydali na cestu (už len dole kopcom) späť do Vlachova. V kaštieli si aj tento rok pochutili na výbornom gulášiku, revúckych guľkách a bryndzovníkoch. Takto nasýtení, po 16. km chôdze, už polovica našich členov nemala síl na tancovačku a keďže tu mali auto, tak sa o 15.tej hodine pobrali domov. Druhá polovica KOS-ákov si niekoľko tanečných pohybov nenechala ujsť a pretancovali sa až do 17-tej hodiny. Ďakujeme organizátorom, že sme sa mohli aj tento rok zúčastniť krásnej akcie a ďakujeme si aj navzájom za krásne strávený deň v úžasnej prírode a v príjemnej priateľskej atmosfére.

Obec Vlachovo a organizátori srdečne pozývali aj tento rok milovníkov zimnej prírody
na 47. ročník podujatia Výstupu na Stromíš Memoriál Štefana Klementa a Jána Elexu
Tejto zaujímavej akcie sme sa po minuloročnej príjemnej skúsenosti, zúčastnili aj tento rok v počte členov TO KOS 15.
Do Revúcej doprava vlastnými autami, z Revúcej zabezpečený odvoz s KST Dúbrava.
Odchod z Tisovca do Revúcej: 6:05 hod. Odchod z Revúcej do Vlachova: 6.45 hod.

PROPOZÍCIE AKCIE:

- posedenie turistov v kultúrnom dome
- guláš, občerstvenie, ,,vibramová “ zábava
- do tanca hrá Starovlachovská kapela
Obec Vlachovo a organizátori srdečne pozývajú milovníkov zimnej prírody
Tejto zaujímavej akcie sa zúčastníme aj tento rok.
Prihlasovanie u predsedu oddielu.
Do Revúcej doprava vlastnými autami, z Revúcej zabezpečený odvoz s KST Dúbrava.
Odchod z Tisovca do Revúcej: 6:05 hod.

Odchod z Revúcej do Vlachova: 6.45 hod.

PROPOZÍCIE AKCIE:

Viac tu: https://tokosrimdolina.webnode.sk/najblizsia-akcia/

40. ONDREJOV POCHOD VĎAKY - 13. 1. 2024

40. Ondrejov pochod vďaky v znamení štyroch výročí

Jubilejná oddielová akcia bola propagovaná redaktorkou Sylviou Hoffmannovou a predsedom oddielu už týždeň pred jej konaním aj v rozhlasovom éteri, v relácii Rádiovíkend.Turistov vyznávajúcich nenáročnú turistiku pozvali na jubilejný, 40. ročník akcie nazvanej Ondrejov pochod vďaky. Prívlastok Ondrejov dostala pred 20. rokmi, kedy nás opustil jej iniciátor a spoluzakladateľ oddielu Ondrej Knapp. Tohoročná jubilejná akcia sa konala v druhú januárovú sobotu, práve v roku, kedy si pripomíname aj 40. výročie založenia nášho turistického oddielu KOS Rimavská dolina, vtedy ešte v Rimavskej Bani, ale už 30 rokov so sídlom v Tisovci. Zraz účastníkov bol avizovaný v centre obce Rimavská Baňa od 7:30 hod., odkiaľ sa 29 účastníkov presunulo do neďalekého cintorína k hrobu Ondreja Knappa, aby si plameňmi kahancov a spomienkovým vencom uctili jeho pamiatku. Po privítaní účastníkov a rodinných príslušníkov Ondreja Knappa a príhovore predsedu oddielu sa všetci vydali na známu trasu. Cez obec, smerujúc štátnou a následne lesnou cestou až na Kraskovskú pastvu. Zaujímavá bola skutočnosť, že prvá časť trasy bola totožná s tou, ktorú Dušan a Viera prešli a navrhli v roku 1992, týždeň pred konaním 8. ročníka akcie. Po odbočení zo štátnej cesty do lesa a potom stúpajúc priesekom popod elektrické vedenie sme vyšli až na malý lesný hrebeň, ktorým sa dostávame na pastvu a opäť na štátnu cestu a ňou už zídeme k pomníku venovanom obetiam oslobodzovania Rimavskej Bane. Tu položíme kyticu vďaky a zapaľujeme kahance na ich počesť. Malým kultúrnym programom si spestrujeme príjemný, slnečný deň v dobrej nálade a pohode. Bonusom programu bola pesnička, ktorú s obľubou spieval na rôznych našich akciách práve Ondrej Knapp a rozveseľoval nás ňou. Teraz sme si aj takto na neho zaspomínali a účastníkov rozveselili svojim výstupom Ondrejova manželka Katka, dcéra Anina, syn Ondrej a predseda oddielu. Nasledoval presun pastvou na známe miesto, ktoré nám už niekoľko rokov slúži ako piknikový priestor. Tu sme si nakládli oheň a oddielom zakúpené klobásy pre všetkých účastníkov si poľahky našli svojich opekačov a konzumentov. Rovnako tak sa darilo aj sladkým bodkám v podobe koláčikov a keksíkov. Po výdatnom pohostení a občerstvení nás čakal už len zostup príjemnou lesnou cestou do Rimavskej Bane a vlakovým spojom odchod domov. Dĺžka nenáročnej, prechádzkovej trasy bola približne 9 kilometrov.
A štyri výročia v názve článku?
40. výročie od založenia oddielu KST TO KOS Rimavská dolina /vznik 15. 4. 1984/
40. ročník akcie Ondrejov pochod vďaky /prvá sa konala 27. 1. 1985 ako Pochod vďaky/
30 rokov sídlo oddielu v Tisovci
20 rokov od úmrtia zakladateľa oddielu O. Knappa
                                                                           D. K.

NOVOROČNÝ VÝSTUP NA VOLOVEC, 46. ročník, účasť - 6. 1. 2024

VÝSTUP NA STROMIŠ, 46. ročník, účasť - 21. 1. 2023

Viac tu: https://tokosrimdolina.webnode.sk/o-akcii-po-akcii/rok-2023/

V sobotu, 6. januára 2024 turistický oddiel z Rožňavy organizoval 46. ročník Novoročného výstupu na Volovec. Na odporúčanie niektorých členov sa po prvý krát tohto výstupu zúčastnilo aj sedem turistov za náš oddiel. Výstup začal v baníckej obci Čučma. Najprv turistov sprevádzalo slabé mrholenie, potom nasledoval úsek veľkého blata a nakoniec terén vo vrcholových partiách so snehom, pridal sa aj menší vietor a chlad. Cez sedlo Volovec (1151 m.n.m) sme sa dostali na najvyšší bod trasy – Skalisko (1293 m.n.m.). Z dôvodu chladného počasia sa šiesti z nás rozhodli nečakať ešte 5 minút na príhovor pána starostu a vydali sa na Chatu Volovec za občerstvením a výborným guľášom. Náš klub tu zostal reprezentovať len predseda, ktorý ich po príhovoroch a prípitkoch nasledoval. Od chaty Volovec sa vydali už spoločne na cestu späť do obce Čučma. Celá 18 kilometrová trasa ubehla veľmi rýchlo. V príjemnej priateľskej atmosfére a vďaka krásnym výhľadom, hravo zvládli aj stupáky v prvej polovici trasy (cca 878 výškových metrov nie je sranda). Túru nakoniec ukončili v kultúrnom dome, kde organizátori ponúkali kapustnicu, guľáš a chlieb s masťou a cibuľou. Občerstvení, unavení, ale šťastní sme sa autami vrátili domov. Aj napriek nelichotivým predpovediam počasia, výstup sa vydaril a účasť bola slušná ba i počasie celkom poslúchalo. Aj sneh, aj výhľady pripravilo. A dobrú náladu sme si zabezpečili opäť sami.    Trasa: Čučma (415 m) - Skalisko (1293 m) - Chata Volovec - Čučma.   Počet km: 18.