Správa o činnosti za rok 2022

Klub Slovenských Turistov TURISTICKÝ ODDIEL KOS Rimavská dolina so sídlom v Tisovci

Rok 2022 nám konečne umožnil vydýchnuť si od koronových dní, týždňov a mesiacov neistoty, zákazov a opatrení.

V tomto, už 38. roku trvania oddielu, riadil a zabezpečoval jeho chod výbor potvrdený na výročnej schôdzi, 24. januára 2022, v tomto zložení:

Dušan Kojnok - predseda

Pavel Baho – podpredseda

Ingrid Guzmová – tajomníčka

Katarína Mešková – účtovníčka

Róbert Buchta - správca KOSklubu

Cyril Huňa - prevádzkár KOSklubu

Mário Keleti,

Katarína Knappová,

Výbor sa osobitne nestretával, ale niektoré záležitosti sa riešili priebežne, alebo na akciách, kde podľa potreby operatívne pripravoval a zabezpečoval jednotlivé akcie, najmä 38. Ondrejov pochod vďaky, 39. výstup na Hradovú, 28. Valikinu trasu. Výbor sa stretol 18. januára 2023, aby doladil Kalendár akcií na rok 2023, podľa návrhov a tipov niekoľkých členov. Náplňou predsedu a výboru je okrem iného aj vybavovať úradné záležitosti týkajúce sa opätovného zápisu do registra prijímateľov použitia 2% podielu zaplatených daní na notárskom úrade, alebo podať žiadosť o poskytnutie dotácie z rozpočtu mesta, s následným predložením jej vyúčtovania. To všetko sme opäť stihli. Podali sme, ešte v auguste, vyúčtovanie dotácie za rok 2022 i žiadosť o dotáciu z rozpočtu mesta Tisovec na rok 2023.

Členská základňa, čo sa týka počtu, nám oproti roku 2021 klesla o jedného člena. Počet oficiálnych členov: 117, plus 5 hosťujúcich, to znamená s rovnakými výhodami člena TO KOS, platiaci si príspevok v plnej výške, avšak bez členskej známky, nakoľko tú si uplatňujú vo svojom domovskom oddieli:

Deti do 15 rokov – 5 členov

Študenti 15 - 18 rokov – 4 členov

Študenti 18 - 26 rokov – 4 členovia

Dospelí 19 - 59 rokov - 65 členov

Dospelí, seniori 60- 70 rokov– 17 členov

Dospelí, seniori 70 a viac r. - 18 členov

ZŤP - 9 členov

Na rok 2022 sme mali v kalendári naplánovaných 26 akcií. Uskutočnilo sa ich 24. 2 akcie, Víkend vo Vyšných Ružbachoch naplánovaný na júl a Nízke Tatry, ktoré mali svoje miesto v kalendári v októbri, sa nekonali z dôvodu zaneprázdnenosti ich vedúceho a nenašiel sa nikto, kto by si bol spomínané akcie zobral pod patronát.

Okrem plánovaných akcií sme absolvovali ešte ďalších 5 – Novoročnú výdychovku, účasť na 1. ročníku Memoriálu Československých hrdinov okolo Hradovej, účasť na otvorení NCH Bojisko SNP v Rimavskej Bani, účasť na otvorení turistickej útulne Sláviček na Tŕstí a účasť na záverečnej akcii KST Dúbrava na Bodnárke.

Ani v roku 2022 nechýbala naša účasť na brigádach v prospech prírody a mesta. Nebola až taká aktívna, ako po minulé roky. Z tých 22 dní, v ktorých sa uskutočnilo niekoľko malých brigád, spomeniem aspoň zber odpadkov na výstupových trasách na Hradovú, alebo zveľaďovanie mestského pozemku v areáli Šťavice formou výsadby kvetov, či zber odpadu v okolí areálu v rámci akcie Deň Zeme. Aj pri prameni Rimavy a na časti chodníka „Za vôňami Voniacej...“ sa uskutočnili malé brigády. Boli zamerané na vyčistenie a náter prístrešku pri prameni, niekoľkých panelov a lavičiek.

Aj v roku 2022 sme boli zaregistrovaní medzi príjemcami 2% podielu zaplatených daní. Na základe zoznamu, ktorý bol doručený z Daňového úradu v Rimavskej Sobote, nám zo svojich daní ochotne darovalo svoj podiel zaplatenej dane vo forme 2, alebo 3 percent 37 darcov. Boli to 3 s.r.o-čky a 34 fyzických osôb. Získaná suma tvorí súčasť správy o hospodárení za rok 2022, ktorú predložila naša hospodárka. Tu zároveň opätovne platí pre všetkých členov, aby aj v tomto roku vyvinuli aktivitu a úsilie získať oslovovaním svojich známych čo najviac darcov 2 percent pre náš oddiel. Tlačivá sú opäť v kníhkupectve, u predsedu oddielu, alebo k stiahnutiu na stránke oddielu.

Podstatná časť našich aktivít je však zameraná na organizovanie turistických akcií a účasti na niektorých ďalších organizovaných okolitými klubmi. A tu je sumár všetkých uskutočnených v roku 2022:

JANUÁR 2022

38. ONDREJOV POCHOD VĎAKY - 8. 1. 2022

Už niekoľko rokov patrí sobota po Troch kráľoch našej prvej oddielovej akcii v Novom roku. Jej 38. ročník sa uskutočnil 8. januára 2022 za chladného, ale takmer jarného počasia, pretože sneh bol už v nedohľadne. Len pár ľadových úsekov v prvej polovici trasy dávalo najavo, že zima ešte nepovedala svoje posledné slovo. Už tradične akciu začíname v cintoríne, pri hrobe Ondreja Knappa. Po spomienkach a pár úvodných slovách smerujeme cez Rimavskú Baňu a za obcou naše kroky zamieria do lesíka. Krátkym zarasteným úsekom sa úspešne prederieme až na vrchol neveľkého hrebeňa. Ním už pohodlne kráčame príjemnou lesnou cestou na Kraskovskú pastvu, až k pamätníku padlých. Po obľúbenej kultúrnej prestávke pri pomníku pokračujeme cez pastvu, až do nám už známeho lesíka. Miesto opekania, ktoré za posledné roky dosť zarástlo, po niekoľkých rokoch zamieňame za priestrannejšie a len pár metrov od toho pôvodného, využívaného nami dlhé roky. Keďže účasť je na tomto ročníku akcie opäť celkom hojná, až 26 účastníkov /16 členov, 10 hostí/, potrebujeme aj viac miesta. Opekané klobásy s cibuľou zabezpečené z rozpočtu oddielu, našli svojich majiteľov a tak si každý mohol opiecť tú svoju porciu. Záverečný úsek trasy sme tento rok trochu pozmenili a nenáročná lesná cesta nás doviedla späť do nášho východiska, do obce, kde pred 38. rokmi vznikol náš turistický oddiel.

11. SPOMIENKOVÝ VÝSTUP NA HRADOVÚ - 29. 1. 2022

V ZNAMENÍ ČÍSLIC 11 a 77

Rozsvietením kahancov, melodickou partizánskou piesňou a príhovorom predsedu oddielu si členovia KST TO KOS Rimavská dolina pripomenuli už po 11. krát smutné obdobie druhej svetovej vojny. Každoročnou tradíciou si pripomíname pamiatku všetkých obetí vojny. Spomíname na tých, ktorí trpeli a snažíme sa zanechať odkaz pre tých, ktorí ešte len po nás prídu. Preto naše kroky opäť smerovali na Hradovú a po malých skupinkách sme v počte 28 účastníkov vystúpili na bralo s vlajkou. Našimi spoločníkmi boli drobné snehové vločky. Cestou späť do mesta nás sprevádzali žiarivé plamienky 105 kahancov, ktoré mali možnosť vidieť aj obyvatelia v Tisovci.

Upratanie a upravenie priestoru na Hradovej - 30. 1. 2022

Na druhý deň mierili kroky štyroch členov turistického oddielu /Pavel Blaho, Andrea Blahová, Dušan Kojnok, Róbert Buchta/ opäť smerom ku vlajke, aby miesto po pietnom akte upratali a dohorené kahance zniesli späť do Tisovca.

FEBRUÁR 2022

ZIMNÉ VYSOKÉ TATRY 2022 - 5. 2. 2022

Aj tento rok sme si pozreli majstrovské dielo Ľadového dómu na Hrebienku, tentoraz komponovaného v štýle katedrály Sv. Jakuba v španielskom Santiagu de Compostela, kde toto miesto patrí k najväčším pútnickym miestam na svete. Už klasicky sme mali určené dve trasy. Takto si to každý mohol vychutnať po svojom. Niektorí si z Hrebienka prešli náučný chodník a navštívili Rainerovu chatu, vodopády Studeného potoka, Bílikovu chatu a tí zdatnejší si vyšlapali aj na Zamkovského chatu.

48. ZIMNÝ VÝSTUP NA TŔSTIE - 19. 2. 2022 - účasť

48. výstup spriateleného klubu KST Tisovec bol ozvláštnený účasťou štábu Televíkendu, ktorí práve v tento deň natáčali reportáž z výstupu. Za náš oddiel sa akcie zúčastnilo 19 členov.

VÝROČNÁ ČLENSKÁ SCHôDZA - 25. február 2022

Miesto konania: MsKS, počet zúčastnených: 28 členov

MAREC 2022

NÁUČNÝ CHODNÍK KRASOVÉ JAVY Hôrky - 5. 3. 2022

Piate marcové ráno bolo trochu chladné a sychravé. Partiu 28 KOSákov to však neodradilo. Zavítali do obce Gemerská Hôrka. Centrom nášho záujmu bol Náučný chodník Krasové javy Hôrky sprevádzajúci turistov cez najjužnejší výbežok Slovenského krasu – Hôrku a  jej okolie. V sedle Hôrky a planiny Koniar (319 m) sa náučný chodník križuje so zelenou turistickou značkou, vedúcou z Plešivca na Hrádok, čím sa zároveň stáva spojkou do siete turistických značiek krasu. Absolvovali sme oddychovú, nenáročnú, len 9 kilometrovú trasu v Slovenskom krase.

CHKO ŠTIAVNICKÉ VRCHY - 12. 3. 2022

Prekrásna okolitá príroda Štiavnických vrchov bola 12. marca 2022 za slnečného počasia priam stvorená pre čas strávený v jej studenom náručí. Celá trasa nás viedla zo sedla Červená studňa prašnou cestou s nenáročným terénom lemovaným kde-tu ľadovou pokrývkou. Pozostatky snehu dodávali okoliu a pohodlnej prechádzke mierny nádych romantiky. Vyrazili sme v počte 32 turistov po modrej značke a prechádzali okolo pozostatkov niekoľkých osád. Na pokojnom a rozľahlom mieste horskej lúky pod Banským vrchom, zvaným aj Kerling sme sa zdržali trochu dlhšie. Nachádza sa tu niekoľko jednoduchých prístreškov, ale aj jeden sofistikovanejší, ktorý oficiálne ani prístreškom nie je, ale horským barom. Nasledovala spoločná opekačka špekáčikov a klobások s cibuľou, ktoré zabezpečil vedúci akcie z rozpočtu oddielu. Po občerstvení pri ohníku sme si po sebe upratali a pokračovali v túre. Pred koncom trasy nás malá odbočka zaviedla k prírodnému termálnemu prameňu pri obci Lukavica. Práve ten bol hlavným magnetom, bonusom a cieľom trasy. Tu /škoda že len šiesti/ členovia využili chvíľu na osvieženie tela v jeho príjemných 30 stupňových vodách. Pobyt a pocit v jeho útrobách bol neopísateľný a veľmi blahodarný.

NÁUČNÝ CHODNÍK STRÁŽ NAD OBCOU VINICA - 26. 3. 2022

alebo PRVÁ JARNÁ AKCIA S PRÍJEMNÝM BONUSOM

Krásne jarné počasie vylákalo v poslednú marcovú sobotu na turistiku 39 milovníkov prírody a pobytu v nej. Južným smerom zvykneme chodievať menej často, no určite to stojí zato. Vystupujeme v jednej z najväčších obcí okresu Veľký Krtíš – Vinica. V rámci cezhraničnej spolupráce medzi regiónmi na juhu Slovenska a Maďarskom, vznikol aj náučný chodník na uchovanie prírody a aktivít na jej ochranu, spájajúci dva prírodné regióny - pohorie Cserhátu a Krupinskú náhornú plošinu. A práve tento chodník bol cieľom našej turistiky. Zaujímavosťou na trase je vyhliadková veža, na ktorú musíme zostúpiť, nie vystúpiť. Vďaka nádhernému počasiu sme mali výhľady doďaleka. Pri jazierku Porga si robíme prestávku aj s opekačkou. Tiež pekne vybudované miesto, s lavičkami, s ohniskom. Po oddychu schádzame do dediny cez vinice. Cestou ešte zažijeme nečakaný bonus nášho výletu. Vďaka komunikačnému talentu jedného nášho člena sa dostávame do pivnice Csernus, kde sme absolvovali ochutnávku vín. Napriek širokej ponuke jednoznačne pre nás všetkých vyhrala značka „to predošlé“. Paľko, vďaka za pobavenie. Tento názov by ale bolo dať si patentovať. Kto nevie o čom píšem, môže ľutovať. Opísať sa nedá.

APRÍL 2022

VÝSTUP NA JELŠAVSKÝ HRAD  - 2. 4. 2022

V sobotu, 2. apríla 2022 sa stretla skupina 10 turistov, ktorí boli buď beznádejní optimisti, alebo nepozerali predpovede počasia. Celý týždeň totiž v predpovediach hlásili veľké ochladenie, dážď, sneženie a ďalšie turisticky demotivačné predpovede. A tie ovplyvnili podstatnú časť členskej základne, pretože sa na naplánovanú akciu buď rovno ani neprihlásili, alebo ak aj, no potom úspešne odhlásili. Predpovedačom v počasí to však opäť nevyšlo. Netrápil nás totiž ani dážď, ani zima, ani sneh. Vybrali sme sa z námestia v Jelšave po miestnej modrej značke smerom na Jelšavský hrad. Išlo o príjemnú cestu s miernym stúpaním. Pozreli sme si zrúcaniny hradu a pokračovali cez lesy, vrchy, popod Tri peniažky, až na Skalku. Bola to dobrodružná cesta, museli sme zapojiť svoje bádateľské schopnosti a aplikácie na určenie polohy. Podľa pisateľky článku na náš web, to ale bola najlepšia časť cesty. Keby sme išli po nejakej oficiálne značenej trase, určite by sme nezažili toľko srandy. Po príchode na Skalku sme si užili nádherný výhľad na Jelšavu a jej okolie a opiekli si klobásky zabezpečené vedúcim akcie. Prekvapila nás aj nečakaná návšteva – na Skalku prišli individuálne a tiež z hradu, aj štyria turisti z KST Dúbrava. Porozprávali sme sa a z tohto stretnutia samozrejme nechýba ani spoločná fotka. Potom sme sa rozlúčili a vybrali sa po modrej značke do Jelšavy. Neľutujeme, že sme akciu absolvovali, pretože opäť sa nám len potvrdilo staré známe, že netreba vždy dať na nepriaznivé predpovede.

39. VÝSTUP NA HRADOVÚ  - 30. 4. 2022

Uskutočnil sa v poslednú aprílovú sobotu. Pre viacerých to bola už „rutina“, no našli sa aj takí, čo mali premiéru (tzv. bádatelia), píše Kristíína z Revúcej v našej kronike a na webe. Do skupiny bádateľov vraj patrila aj ona. A ako správna bádateľka až na mieste zbadala, čo ju čaká (a neminie). Najskôr strmé stúpanie lesom „ku vlajke“ a potom ďalej po skalnatom hrebeni. Píše, že niektoré úseky boli pre ňu desivé, ale človek spozná svoju silu len tak, že bude posúvať svoje hranice. Cenou za odvahu boli nádherné výhľady na všetky smery. A to aj vďaka počasiu, ktoré vyzeralo ako vopred objednané – príjemné, pomerne jasno, minimum oblakov. Na konci trasy, pri potoku Furmanec nás čakalo grilovanie a vďaka bohatým zásobám neostal žiadny žalúdok prázdny. Niektorí turisti využili blízky potok na osvieženie sa. Úroveň osvieženia sa vo vode stúpala priamo úmerne s odvahou a kladným vzťahom k studenej vode. Inak povedané, niektorí si osviežili ruky, niektorí aj nohy, no našli sa aj takí, ktorí sa osviežili celí. Záver túry bol jednoducho dokonalou bodkou za celým dňom.

MÁJ 2022

ZA BOZKAMI POD ČEREŠNE NA BRDÁRKU - 1. 5. 2022

V nedeľu, 1.mája sa 39 turistov vydalo na potulky chodníkmi okolo Brdárky. Vybrali sme sa po žltej značke cez rozkvitnuté čerešňové sady. Atmosféra v tomto kráľovstve čerešní bola rozprávková. Vyšli sme na sedlo Hora a odtiaľ sa pokračovalo prudkým stúpaním k vyhliadkovému bralu Vdovčíkovo kreslo. Nasledoval Veľký Radzim, ktorý bol najvyšším bodom našej túry (a odkiaľ sme videli aj Tatry) a potom sme zostúpili do sedla Radzim, k turistickým prístreškom. Tí, ktorí ešte stále nemali dosť, mohli absolvovať od prístrešku krátky výstup k niekoľkým pekným vyhliadkam na Malý Radzim. Pri prístreškoch sme sa občerstvili, opiekli si niečo fajné, zabezpečené organizátorom akcie (klobásky, cibuľu, syr alebo chlieb). Zvyšok túry sa niesol v nenáročnom duchu – už len dole kopcom a cez čerešňové sady.

VÍKEND NA TÉRYHO CHATE - 20. - 22. 5. 2022

Téryho chata je najvyššie položená chata s celoročnou prevádzkou vo Vysokých Tatrách. Nachádza sa vo výške 2015 m. n. m. Pre prihlásených to bol dlho očakávaný víkend v Tatrách, na ktorý sa veľmi tešili. V piatok, 20. mája o 9:00 hod. sa všetci dvanásti spoločne stretli na dohodnutom mieste v Tisovci, odkiaľ vyrážali do Smokovca. Predpoveď počasia na víkend nevyzerala úplne ideálne, no na takéto nepriaznivé podmienky sme však boli všetci pripravení, aj čo sa týka výbavy a samotného oblečenia. Po príchode do Smokovca to vyzeralo tak, že to bude zamračený deň miestami s dažďom. Ani táto skutočnosť však nemala žiadny vplyv na dobrú náladu, ktorá medzi účastníkmi od začiatku panovala. Zo Smokovca sa po zelenej značke vybrali na Hrebienok, kde si urobili prvú prestávku na občerstvenie. Čím vyššie stúpali, tým viac začali hriať teplé slnečné lúče. Už samotné počasie nasvedčovalo tomu, že to bude super víkend plný zážitkov. Krásne počasie prinútilo urobiť si ďalšiu zastávku, tentoraz na Zamkovského chate. Zo Zamkovského chaty pokračovali do cieľového miesta pobytu. Po ubytovaní sa a po večeri sa rozhodli ešte prejsť po okolí a vychutnať si čistý horský vzduch a okolité výhľady a v neskorších nočných hodinách aj nočnú oblohu. Sobotné ráno bolo nádherné. Človek otvorí oči a prvé čo uvidí sú hory a nádherné výhľady. Taký pohľad mali priamo z postele. Po raňajkách sa pripravili na ďalšiu naplánovanú turistickú trasu a to na Baranie sedlo, vo výške 2389 m. n. m. Všetko nasvedčovalo tomu, že to bude opäť nádherný deň s ideálnym počasím na turistiku. Samotný výstup na Baranie sedlo bol náročný a to najmä z hľadiska strmého stúpania, ktoré sťažovala veľká pokrývka snehu. Odmenou boli tie najkrajšie výhľady na okolité štíty, plesá, doliny. Technicky náročnejšia bola cesta dole, nakoľko išlo o dosť strmý úsek. Tí „odvážnejší“ si v závere zostupu neplánovane zvolili pomerne rýchlejší a dosť drastickejší spôsob presunu na dol. Všetko však nakoniec dobre dopadlo a s úsmevom na tvári sa vrátili späť na Téryho chatu. V nedeľu, po raňajkách, okolo 8:00 ráno sa vybrali sa smerom do Smokovca. Víkend na Téryho chate bol nádherný, plný zážitkov a smiechu.

JÚN 2022

VÝCHOD SLNKA NA ĎUMBIERI - 3. - 4. 6. 2022

alebo AKO SA Z VÝCHODU STANE ZÁPAD

V piatok, 3. júna dopoludnia autom na Trangošku cestuje päť prihlásených na akciu Východ slnka na Ďumbieri. Odtiaľ vyrážajú smer Chata gen. M. R. Štefánika. Počasie prialo, takže výstup prebiehal v pohode. Po ubytovaní zisťujú, že do zotmenia zostáva ešte niekoľko hodín a preto sa rozhodli „vybehnúť“ na Ďumbier. Pripravení boli /aj podľa názvu akcie/ len na východ, ale sledovať západ slnka na Ďumbieri sa tiež nevidí každý deň. Veľký kríž, symbol tohto velikána, je cieľom. Okolo 20. hodiny už fotografujú. Po hodinke sa vracajú do chaty s nádhernými zábermi západu slnka. Skoro ráno, o 2. hodine, zvoní budík. Treba vstávať na východ slnka a nezmeškať ho. Vonku však fučí a mrholí. Počasie nepraje vyjsť na „kopec“ a sledovať východ slnka. Pokračujú v spánku. Ráno, stále hmla, dážď, takže balia batohy, absolvujú raňajky, kávu a schádzajú opatrne v blate na Trangošku. Počasie sa napokon umúdrilo a tak cestou domov zastavujú ešte v Bystrianskej jaskyni.

OKOLO HRADOVEJ - 4. 6. 2022 - 1. ročník Memoriálu Československých hrdinov

Tisovčanom už dobre známa trasa sa stala 4. júna cieľom aj 4 členov nášho oddielu. Boli účastníkmi 1. ročníka Memoriálu Čs. hrdinov. Trasa viedla od Ms úradu cez Krivú, Obadovo očko, cez Suché Doly, Teplicu do Tisovca. Necelé 4 hodiny chôdze boli spojené s rozprávaním vedúceho akcie Viktora Brádňanského. Počasie veľmi neprialo, ráno mierny dážď, počas dňa zamračené. Turistický pochod zvládli bez dažďa, aj výhľady do okolia boli celkom dobré. Krásne lesy a lúky obdivovali aj cezpoľní účastníci, ktorí mali nad našimi značnú prevahu. Bolo obdivuhodné odhodlanie niektorých kráčať v nepohodlných vojenských čižmách a s puškami na pleciach.Túru zavŕšili výbornou kapustnicou v Kôlničke.

DEDEČKOVA CHATA ZVYSOKA I ZBLÍZKA - 18. 6. 2022

Krásne slnečné počasie spríjemňovalo v sobotu, 18. júna 2022 túru 20-tke turistov, ktorí sa vydali na naplánovanú, 13 km trasu Brezno – rozhľadňa Horné lazy – Dedečkova chata – Diel – Brezno. Odmenou boli krásne výhľady z rozhľadne na všetky svetové strany – Chopok, N. Tatry, Horehronie, Breznianska kotlina, Veporské vrchy, Poľana. Po malom občerstvení sa vydali ďalej na Dedečkovu chatu. Na chate opäť malé občerstvenie a okolo vysielača späť dole kopcom do Brezna.

PRIELOM HORNÁDU ZHORA I ZDOLA - 25. 6. 2022

V poslednú júnovú sobotu sa 23 členov aj nečlenov oddielu vybralo na svoju ďalšiu naplánovanú akciu. Čakalo na nich krásne slnečné počasie a ešte krajšia trasa, na ktorej mohli spoznať a obdivovať krásy územia Prielom Hornádu naozaj zo všetkých strán. Prvá polovica trasy viedla do vrcholových partií, odkiaľ bolo možné pozorovať okolie Hornádu zhora. Táto časť trasy mala zakončenie na Tomášovskom výhľade. Druhá polovica trasy viedla popri toku rieky Hornád, miestami s trochou adrenalínu na stúpačkách nad riekou.

Dĺžka trasy: Podlesok – Ihrík – Tomášovský výhľad – Letanovský mlyn – Podlesok, 19 km.

JÚL 2022

TRHLINAMI OPRADENÁ BORČIANSKA PLANINA - 23. 7. 2022

VÝNIMOČNÁ A NETRADIČNÁ

Aj takto by sa dala zhodnotiť jediná júlová akcia, ktorá bola zorganizovaná v predposlednú júlovú sobotu. Výnimočná bola tým, že viedla neznačkovaným a turisticky neznámym územím. Netradičná zasa tým, že prechod trasou bol sprevádzaný a komentovaný dvomi erudovanými sprievodcami. Gabrielom Lešinským, pracovníkom Slovenského múzea ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši a organizátorkou exkurzií Mgr. Andreou Miškufovou z EduTrek Slovakia. /EduTrek Slovakia organizuje turisticko-vzdelávacie exkurzie Krížom-Krasom v NP Slovenský kras pre verejnosť, turistické kluby, školy i skupiny mimo turistických trás na planinách Horný vrch, Dolný vrch a Koniar, v Zádielskej tiesňave, v Kamenianskom krase a na planinách Plešivecká, Borčianska, Zádielska, Jasovská a Silická/.  Ako už názov akcie napovedá, vybrali sme sa na Borčiansku planinu, ktorá nie je bežne prístupná turistom. Jej začiatok bol cca o 9:30 nad obcou Bôrka, kam všetkých 34 prihlásených, dopravil objednaný autobus. Sprievodcovia nás previedli po rôznych častiach planiny. Videli sme napríklad Zádielsku dolinu z iného uhla, viacero milierov (miesto kde sa vyrábalo drevené uhlie). Na krátkom úseku sme išli po útvare, ktorý pre laika vyzeral ako obyčajný kopec, no bol to starodávny fortifikačný /obranný/ val, výtvor pravekých ľudí. Súčasťou trasy boli aj miesta „s prírodnou klimatizáciou“, hoci bolo cez 30°C, pri bývalej hematitovej bani, či Ľadovej jaskyni prúdil ľadový vzduch. Zaujímavá bola aj hlboká trhlina zvaná Snežná diera, kde sa zvykol celoročne udržiavať sneh. Okrem toho, že sme videli nové veci, tak sa dalo veľa nových skutočností aj dozvedieť. Odborný výklad obsahoval rôzne zaujímavosti o prírode na planine. Napríklad ako vznikol a ako vyzerá vápenec, hematit či bridlica, že sa na planine vyskytuje 50 druhov vápenca. Dozvedeli sme sa aj o histórii planiny – počas doby bronzovej tam žila kyjatická kultúra, omnoho neskôr to na planine žilo baníctvom a aj príbeh o tom, ako jedna jaskyňa na planine pomohla niekomu počas 2. svetovej vojny. Po ukončení cca 12 km, takmer 6 hodinovej trasy Borčianskou planinou sme sa presunuli do obce Lúčka, kde niektorí navštívili ruiny husitského kostola z prelomu 13. a 14. storočia. Posledným bodom programu dňa bola návšteva zrekonštruovaného vodného mlyna v obci Kováčová. Komu sa ešte stále málilo nových informácií, mohol v ňom absolvovať aj exkurziu.

AUGUST 2022

STRÁŽOVSKĚ VRCHY - Výstup na Strážov a Podskalský Roháč - 6. 8. 2022

Cieľom ďalšej plánovanej akcie boli tentoraz Strážovské vrchy a dva z dominantných vrcholov územia, Strážov a Podskalský Roháč /720 m n. m./ Cesta tam bola tentoraz dlhá. Za 7 horami a 7 dolami nás ale za odmenu čakala rozprávková obec Čičmany, východisko prvej trasy dňa. Kroky 21 účastníkov viedli na vrch Strážov (1213 m n.m). Ostatní deviati dali prednosť túlačkám po Čičmanoch. Cestou hore bolo počasie celkom nepriaznivé - fúkal vietor, ktorý na vrchol privial hmlu. Výhľad zo Strážova bol naozaj neopísateľný – pretože sme nič nevideli – ale podľa mňa má aj toto svoje čaro, veď nie každý sa môže pochváliť, že nič nevidel. Viditeľnosť bola veľmi nízka, len na pár krokov a aj vietor robil svoje, takže sme rýchlo pokračovali ďalej. Zostupom do Priedhoria. V tejto fáze túry nás zastihol aj dážď, ale boli sme pripravení a v zálohe sme mali dáždniky, pršiplášte. Po príchode do Priedhoria, asi s 11 kilometrami v nohách, sme sa presunuli autobusom, ktorý po nás prišiel z Čičmian, do obce Podskalie. Niektorým už stačili zážitky z Čičmian, či Strážova a preto ostali v obci relaxovať pri pive, káve či iných pochutinách. Časť turistov však stále nemala dosť a preto sa vybrali na ďalší, cieľ dnešnej akcie. Najskôr vystúpili do sedla nad obcou, ku kaplnke Panny Márie Snežnej. Od kaplnky bol naozaj fenomenálny výhľad na Podskalský Roháč. Samozrejme, že to neostalo len pri pozeraní zdola, vybrali sa po miestnom zelenom značení na kopec, aby si pre zmenu pozreli kaplnku aj zhora. A nielen kaplnku. Cesta viedla lesom, aj po skalách. Hlavne úsek trasy, akýmsi skalným mestom, bol zaujímavý. Napríklad na jednom mieste bolo potrebné sa prepchať cez neveľkú dieru. Hneď za ňou zasa skalnou štrbinou využiť aj svoje lezecké schopnosti, no na záver môžem skonštatovať, že sme aj túto, asi 6 kilometrovú trasu, všetci zvládli. Odmenou nám boli výhľady do ďaleka, minimálne za tri hory a tri doliny a Roháč svojou magickosťou a fotogenickosťou zatienil aj smútok z dopoludňajšieho neviditeľného Strážova. A aj obávaný zostup z Roháča kritickým úsekom sme zvládli ľahšie, ako sa očakávalo. Zvyšok účastníkov, ktorí dali pred Roháčom prednosť tekutým potešeniam v miestnom pohostinstve, sme v dedine rýchlo našli a radi sa k nim pripojili. Malým bonusom na záver posedenia boli syrové korbáčiky pre všetkých zúčastnených od vedúceho akcie. Všetci tridsiati, spokojní každý svojim spôsobom, sme o 18-tej hodine vyrazili na štvorhodinovú cestu domov. Tá nám ale celkom rýchlo ubehla pri vzájomných rozhovoroch a výmene zážitkov a dojmov z celkom príjemného dňa.

DVE VEŽE a HREBEŇ VEĽKEJ FATRY - 13. 8. 2022

Na sobotu 20. augusta bola v kalendári naplánovaná akcia na Liptove. Ferata Dve Veže a hrebeň V. Fatry. Celý týždeň sme sledovali počasie a nevyzeralo to dobre, hlásili búrky. Pozbieralo sa napokon len 10 členov, akurát na dve autá. V Liptovskych Revúcach sa rozdelili na dve päťčlenné skupiny. Jedna zostala pred feratou Dve Veže, druhá pokračovala na trasu B, smer: Stredná Revúca - Sedlo pod Čiernym kameňom - Sedlo Ploskej - Vyšná Revúca. Keď prvá partia došla pod Dve veže, bolo síce zamračené, ale nepršalo. Tak sa rozhodli, že prejdú toľko trás, koľko stihnú. Bol to neskutočný adrenalín! Po zdolaní takmer všetkých ferratových trás začalo pršať, tak zišli k autu. V reštaurácii Jánošík počkali na zvyšok partie a spokojní sa vybrali na cestu domov. Ako píše autorka článku, bol to nezabudnuteľný zážitok! Členka druhej partie dokonca napísala svoje dojmy a pocity z trasy B vo veršoch.

Na hrebeň Veľkej Fatry do sedla Ploskej

V sobotu sme ráno vstali, batohy sa rýchlo brali.

Každý z nás už veru chce, na Liptovské Revúce.

Prvá päťka žiaden strach, vystrája na ferratách.

Hore zvislo, kolmo dole, nenarobí si mozole?

Druhej päťke tým je hej, mieria na Sedlo Ploskej.

U Sanigu v jeho dvore, prednáša vo svojom odbore.

Ani chvíľu neváhali a všetko si obzerali.

Murárik červenokrídly vraj lieta sem a tam,

ale my pozornosť venujeme Sanigovým ponožkám.

Zdržíme sa chvíľu krátku, pohľadáme dáku skratku.

Vedúci už na nás máva a tempo nám hneď udáva.

Poďme spolu rýchlo hore, nezostaňme tu na dvore.

Keď tu zrazu dáždik padá, naša päťka úkryt hľadá.

A vtom bača Johny núka, poďte všetci ku mne dnuká.

Päťka sa však nevzdáva, na cestu sa vydáva.

V nocľahárni si obed dáme, daždika sa neľakáme.

Kamrátov sme cestou stretli, fotku s nimi neodmietli.

Nielen krása krajiny, ale aj chutné maliny.

Oko, brucho hneď je sýte, aj tak dupľu poprosíte.

Potom rýchlo chodníkom, po zadku aj trochu šmykom.

Na svadbu sme sa ponáhľali, na dobroty chuť dostali.

Domáci však čudné zvyky majú, koláče nám nenúkajú.

Zážitkov my veru máme, recenziu ponúkame.

Veľká Fatra láka nás, vrátime sa opäť, zas. Jana Čuvajová

SEPTEMBER 2022

VYSOKÉ TATRY - BIELOVODSKÁ DOLINA - 3. 9. 2022

Na 3. september 20 sme mali naplánovanú snáď jednu z tých najťažších akcií, čo sa týka dĺžky trasy, ale aj nastúpaných výškových metrov. I keď v propozíciách akcie bola naplánovaná aj trasa „B“, či možnosť zvoliť si iný cieľ podľa vlastného výberu, nízky záujem členov nepostačoval na dopravu autobusom. Vedúci akcie sa tiež vzdal účasti a tak nezostávalo len sa dohodnúť o ďalšom postupe, pretože tu bolo stále turistiky a Tatier chtivých 8 členov a tí sa nechceli len tak vzdať nádhernej, i keď náročnej túry. Je skoré septembrové ráno. Ledva odbila štvrtá ranná hodina, 8 turistov už vyráža na dvoch autách do Popradu. Ich kroky, po zaparkovaní v Poprade, viedli na linkový autobus, ktorým sa odviezli do Lysej Poľany. V Poprade sa k nim pridal ešte náš kamarát, skúsený to vysokohorský turista, Vilo. Len čo vystúpili v Lysej Poľane, vybrali sa cca o 7:00 hod. Bielovodskou dolinou na naplánovanú trasu. Čakalo ich cca 11 hodín šliapania po náročnej tatranskej turistickej trase. Cesta, snáď najkrajšou tatranskou dolinou, ubiehala rýchlo. Cestou bolo veru čo obdivovať. V diaľke v skalných výšinách do kroku hodnú chvíľu „vyhrával“ aj nádherný Hviezdoslavov vodopád. Bolo ho nielen vidieť, ale koncert vody, ktorá padá a udiera na skaly z 15 metrovej výšky, aj do ďaleka počuť. Počasie sa zo začiatku javilo krásne, ale čím stúpali vyššie, tým už bolo slniečka menej a začala ich naháňať aj hmla. Po krátkej prestávke a občerstvení pri Litvorovom plese už všetci stúpali do tatranských výšin k Poľskému hrebeňu a k Východnej Vysokej. Tatranská príroda im darovala nádherné zážitky. Videli štíty aj doliny, pískajúce svište aj líšku, ktorá si pekne a bez starostí prešla okolo nich s ulovenou večerou. Po necelých 6 hodinách chôdze a nekonečnom stúpaní, sa dostali na rázcestie pod Poľským hrebeňom. Tu sa časť výpravy rozhodla svoju trasu trochu zmeniť a traja sa vybrali náročnejším terénom, cez sedlo Prielom na Zbojnícku chatu a Veľkou Studenou dolinou cez Hrebienok do Starého Smokovca, kde stihli vlak o 17:45 hod. Ostatní išli pôvodnou naplánovanou trasou. Z rázcestia na Poľský hrebeň ich ešte čakala necelá pol hodina prudkého stúpania. Po dlhšom zvažovaní či „vybehnúť“ aj na Východnú Vysokú a vzhliadajúc hore na tú hustú hmlu nad hlavami, sa nakoniec rozhodli, že tento krát ju vynechajú. Bola doslova v mlieku a tak okrem hodinového prudkého štverania sa hore a následnej kĺzačky dole nám nemala čo ponúknuť. A tak ešte pár fotiek z Poľského hrebeňa a dole Velickou dolinou až k Sliezskemu domu. V Tatranskej Polianke bol záver trasy. Električkou, do ktorej postupne pristúpila v Starom Smokovci aj druhá časť partie, sa všetci spoločne odviezli späť do Popradu. V Poprade nasadli do áut a večernou hodinou už len smer Tisovec, kam dorazili krátko pred 20. hodinou. Vracali sa unavení, veď bola to dlhá a náročná celodenná túra, no v dobrej nálade a plní krásnych tatranských zážitkov.

41. CLEMENTISOVA CESTA - 17. september 2022

Za náš oddiel sa vydareného 41. ročníka Clementisky zúčastnilo 20 členov. Počasie ideálne, ani zima, ani dážď, proste príjemne. Okolo prameňa Rimavy sa do sedla Burda vydalo iba niekoľko účastníkov. Odmenou im boli aj dubáky, janíky, kozáky, kuriatka, suchohríby, masliaky, či bedle, ktoré cestou pozbierali. No a v sedle zasa pre všetkých výborný guláš spod varešky zamestnancov Mestských lesov Tisovec. Cestu späť do Tisovca si členovia zvolili z troch možností. Okrem návratu späť na Zbojská, aj klasický návrat dolinou Roveň, alebo i keď neznačenou, ale výhľadovou trasou cez Kľak.

OTVORENIE NCH BOJISKO SNP - Rimavská Baňa - 24. september 2022

V počte štyroch členov sme sa zúčastnili mimoriadnej akcie, ktorá síce nebola plánovaná, ale členovia sa o jej konaní mohli dozvedieť aj zo stránok našej facebookovej skupiny. Oživiť si svoje spomienky na mladé roky, alebo prejsť sa chodníčkom detstva. Aj to boli možno dôvody, pre ktoré sa rozhodli absolvovať túto milú akciu Katarína, Dušan, Milota a Roman. Začiatok akcie sa konal pri pomníku pred Obecným úradom v Rim. Bani o 10:00 hod. Po príhovoroch sa takmer 150 členná skupina účastníkov vydala na cca 4,5 km komentovanú prechádzku po miestach bojov. Druhý panel chodníka pred komunitným centrom bol prvým zastavením na trase. Potom už pokračujeme cez želez. priechod a vstupujeme do lesa. Príjemný a vyčistený chodník vedie lesom ponad železničnú trať smerujúcu z R. Bane do R. Zalužian. Jeho súčasťou je aj socha vojaka v palebnom postavení. Najvyšší bod sa nachádza na kopci nad časťou Rim. Zalužian pomenovanou Príboj. Tu je aj ďalší informačný panel. Občerstvenie v podobe guláša, kapustnice, či držkovice, piva a nealko radlera bolo podávané v areáli Obecného úradu v R. Zalužanoch. Potom nasledoval už len presun na kótu Hrb medzi Zalužanmi a R. Baňou, kde od 14-tej hodiny prebiehali ukážky bojov.

OKTÓBER 2022

ČUTKOVSKÁ DOLINA - Malinô Brdo - 13. 8. 2022

Podľa plánu akcií sa 1. októbra uskutočnila ďalšia akcia nášho oddielu. I napriek zlej predpovedi počasia sme sa rozhodli akciu uskutočniť. Počasie nás teda neprekvapilo a na trasu nastúpilo 23 naladených turistov. Trasy, ktoré sme si naplánovali sa podľa potreby na trase menili a nakoniec k spokojnosti všetkých aj zdarne ukončili. Začali sme všetci na parkovisku v Čutkovskej doline a ňou pokračovali. Traja členovia sa však už spred Jeleních vodopádov, asi po 2 km, vrátili späť k autobusu. Ten ich odviezol do Hrabova, odkiaľ sa lanovkou vyviezli na Malinô Brdo. Prvá 15 min. odbočka pre ostatných viedla strmákom k Jeleniemu vodopádu. Po návrate späť do doliny, po pár minútach nasledovala ďalšie 15 min. odbočka, tentoraz k Jamišnému vodopádu. Tú už niektorí neabsolvovali. Ale Jamišný bol omnoho prístupnejší, krajší a hlavne aspoň s väčším nožstvom vody. Tretia odbočka nás v závere doliny zlákala k Tiesňave za dierou. Po návrate z tiesňavy na modrú značku, začalo stúpanie do vrcholových partií trasy. Zo sedla pod Vtáčnikom sme vystúpili na vrch Malinné a odtiaľ už len svahom popod lanovku zišli do areálu na Malinom Brde. Tu sme sa všetci stretli a väčšina sa sústredila v reštaurácii hotela Malina, kde sa každý rozhodol o spôsobe cesty do Hrabova, kde nás čakal autobus. Niektorí, už dosť unavení, dali prednosť lanovke pred 1,5 hodinovým peším zostupom. Plánovaný výstup na Sidorovo sme z dôvodu nepriazne počasia už neabsolvovali. Cestou domov pri malej zastávke na Starých horách sme sa ešte rozptýlili na zaujímavej akcii Pivatlón, ktorú tam práve v tento deň organizovali. Aj napriek spomínanému zlému počasiu sme došli domov spokojní, bez zranení a iných narušení.

VÝSTUP NA ŽELEZNÍK - 5. ročník - 15. október 2022

Scenéria jesene vylákala 11 členov do neďalekých a predsa mnohými nepoznaných Stolických vrchov na 5. ročník výstupu na vrch Železník, ktorý sa konal pod patronátom OZ Rákošská cächa, v spolupráci KST Dúbrava. Presúvali sa osobnými autami, po rýchlej registrácii pred tamojším kultúrnym domom za symbolických 5,00 € dostali lístky na guláš a nápoje a na pamiatku odznak pripomínajúci túto krásnu akciu. Pre tých, čo majú radi fakty, na záver ešte pár údajov: Celá túra trvala 6 hodín a 28 minút, z čoho čistý čas chôdze 4h a 45 minút. Prešli 17 km, dosiahli nadmorskú výšku 819 m a prekonali 657 m prevýšenia.

VALIKINOU TRASOU - 28. ročník - 22. október 2022

Byť členom TO KOS Rim. dolina a nepoznať Valikinu trasu to je ako navštíviť Paríž a nevidieť Eiffelovku, aspoň mne to tak pripadalo, keď som počula o nej básniť svojich parťákov z klubu. Tak píše v úvode svojho dojmologického článku, na našom webe a v kronike, jeho autorka. Tak vzniklo jej rozhodnutie, že sa tejto tradičnej klubovej akcie zúčastní už aj ona. Ďalej píše: Celá akcia začínala položením kytice na hrob Valiky Husaníkovej, kde náš vedúci Duško pár slovami pospomínal na pani Valiku.Trasa nie je turisticky značená /pár rokov ňou vedie už cyklo trasa/, no hlboko sa vryla do pamäte vtedajších členov a stala sa súčasťou klubovej histórie a organizuje sa vždy na jeseň, v dňoch keď má Valika svoje výročie ukončenia životnej púte. Samotná trasa má cca 22 km, no nie je turisticky náročná. Na Hajnaši nás pani primátorka s manželom všetkých milo privítali a ako je dobrým zvykom chlebom i soľou, i fajnú škvarkovú pomazánku na chlebík pridala a nie len že vodou, ale aj čajíkom, pivkom a inými nápojmi nás „pocestných turistov“ pohostila. Čas bežal, tak sme si to už svižným krokom namierili na chatu k Brožovcom, odkiaľ už z diaľky guláš celou Kačkavskou dolinou rozvoniaval. Úlohy šéfkuchára sa ujal opäť Rudo Keleti s pomocou svojej Zuzanky a domácich chalupárov Jurka a Zlatky. Aj touto cestou im chcem v mene svojom i všetkých zúčastnených poďakovať za fajnové jedlo a pohostinnosť. Ďakujeme aj dcéram Valiky Husaníkovej a to Valike Huňovej a Oľge Cabanovej za sladké bodky v podobe zákuskov na záver akcie. Autorka článku ďalej píše: Ak by som celkovo mala zhodnotiť akciu, tak som veľmi rada, že po rokoch členstva v klube som sa konečne dala aj na Valikinu trasu a myslím si, že podľa toho, čo mi o Valike Duško rozprával tak, sa plne nesie v jej veselom duchu. Nie je to trasa, kde by sme nachádzali nejaké historické miesta, či pamiatky, no je to trasa priateľstva, kamarátstiev, spolupatričnosti, radosti a smiechu, ktorú krásne jesenné scenérie len dopĺňajú a jej  atmosféru umocňujú. A možno aj preto sa sem radi vracajú a navštevujú akciu aj turisti z iných turistických klubov. Celkový počet zúčastnených: 78. Z toho 30 členov TO KOS Rim. dolina + 48 hostí z rôznych turistických klubov, ktorí sa zúčastnili 28. ročníka prišlo z rôznych miest a obcí: z Hnúšte, Revúcej, Lučenca, Rožňavy, Banskej Bystrice, Detvy, Poltára, Tuhára, Polichna, Divína, či Čerenčian.

OTVORENIE TURISTICKEJ ÚTULNE NA TŔSTÍ - 26. október 2022

Po útulni na Kloptani vo Volovských vrchoch pribudla ďalšia a to v Slovenskom rudohorí na Muránskej planine. 26. októbra sa tak udialo tentokrát na Tŕstí za prítomnosti organizátorov a tvorcov projektu a stavby HIKEMATES, zamestnancov NP Muránska planina, Ms lesov, zástupcov mesta Tisovec, médií, ale aj 8 turistov oddielu a občanov Tisovca. Ďakujem všetkým členom nášho oddielu, ktorí svojou účasťou podporili oficiálne otvorenie útulne a zrealizovaný projekt.

NOVEMBER  2022

KAROLOVSKÝ VÝSTUP NA BRALO A BRALCE - 29. ročník - 5. november 2022

V jesennú, troška upršanú sobotu 5. novembra 2022 sa konala tradičná akcia spriateleného KST Bralo Tuhár 29. Karolovský výstup na Bralo a Bralce. Aj keď to ráno nevyzeralo s počasím nádejne, aj napriek tomu sa do autobusu na jednotlivých stanovištiach pristupovalo s dobrou náladou a pribaleným pršiplášťom v batohu. Nie je zlé počasie, iba zle oblečený turista. A teda my sme sa odstrašiť nenechali a poriadne sme si to užili. O čo horšie počasie, o to lepšia nálada! Do Tuhára, za priateľmi turistami, sa spoločne vybrali turisti z Revúcej, Tisovca a Hnúšte. Akcie sa zúčastnili samozrejme aj niekoľkí domáci turisti z Tuhára a okolitých obcí. Vychádzalo sa spred kultúrneho domu v Tuhári o 8.30, no už po pol hodine sme sa tešili a odkladali naše pršiplášte, nakoľko dáždik ustal. Tesne potom začalo jediné stúpanie k Bralu. Pri jaskyni sme si urobili zopár fotografií a pokračovali na Bralce, kde bol zraz o 11.00 hod. Bola možnosť aj opekania a preto sa na ohníku zvŕtalo všetko, čo si kto priniesol. Vypočuli sme si príhovor vedúceho turistického oddielu a zároveň nás pozval na další ročník, už jubilejný, 30-ty. Pred spiatočnou cestou sme sa turisti z Tisovca a Hnúšte rozhodli, že pôjdeme trasou do Polichna, kde zároveň bola možnosť navštíviť rodný dom spisovateľky Boženy Slančíkovej – Timravy. A že aj krčmu kvôli nám otvorí pani krčmárka. Vybavil nám to telefonicky na akcii prítomný starosta Polichna. Cestou poniektoré členky pochytil spev a nie a nie skončiť. Na ďalšom rázcestníku sa skupina rozdelila. Jedna partia išla do Polichna lesnou cestou, druhá skupinka pokračovala okolo Timravinej studničky. Potom sme pokračovali do dediny a do rodného domu, ktorý je mometálne v prestavbe, ale aj napriek tomu to miesto má čaro a dýcha históriou. Sú tam zariadené 3 miestnosti a ďalšie sú v procese prestavby. Spoznali sme historické miesto, prešli lávkou cez potôčik a s radosťou vstúpili do ďaľšieho, pre nás nemenej dôležitého miesta, kde nás už miestna krčmárka čakala, v príjemnej a len pre nás vyhriatej krčme. Tešila sa na nás už od obeda, lebo o nás počula. Po chvíľke oddychu pri pive, sme pokračovali do Tuhára, kde nás čakala vynikajúca nálada, harmonika, ozembuch, teplý čaj a hlavne fantastický divinový guláš. Výbornú zábavu nám prerušili len naši vedúci, ktorí nás nahnali do autobusu, lebo inak by sme tam tancovali hádam až do rána.

UKONČENIE TURISTICKEJ SEZÓNY s KST Dúbrava - 20. november 2022

alebo Ukončenie turistickej sezóny po Revúcky.

Trasa: Dielik - Nemcová – Bodnárka. Napriek oznamu na našej stránke o pozvaní na záverečnú akciu KST Dúbrava sa tejto u nás neplánovanej akcie zúčastnili iba traja členovia výboru. Ďakujeme kamarátom, kolegom turistom z Revúcej za pozvanie a zvládnutú akciu na Bodnárke. Ďakujeme! Za akciu, za fajnovú kapustnicu, čajík, koláčiky, kávu a dobrú spoločnosť, náladu, pohodu a pohostinnosť. Prajeme ďalšiu úspešnú turistickú sezónu 2023. Návratová trasa: Bodnárka - Nemcová - Tri chotáre - Korimovo - Pasiečky - Tisovec.

DECEMBER  2022

16. SILVESTROVSKÝ VÝSTUP NA HRADOVÚ

alebo Máriova silvestrovská oddychovka

Poslednou akciou roka sme sa na Hradovej rozlúčili s turistickým rokom 2022. Počet účastníkov: 20 členov TO KOS a 5 nečlenov.

Akcie v roku 2022 sa mohli uskutočniť a realizovať aj vďaka podpore mesta Tisovec.