Správa za rok 2021

Klub Slovenských Turistov TURISTICKÝ ODDIEL KOS Rimavská dolina so sídlom v Tisovci

Správa o činnosti za rok 2021

Rok 2021 bol opäť rokom pandémie a pokračujúcich opatrení. Organizovanie a priebeh niektorých našich akcií to však nejako zvlášť našťastie nepoznačilo. A tak aj napriek určitým pretrvávajúcim obmedzeniam a opatreniam počas roka 2021 sa nám podarilo takmer všetky naplánované akcie uskutočniť. Ich organizovanie prebiehalo podľa platných upozornení a nariadení, ktoré sme v rámci možností dodržiavali. Myslím, že akcie boli aj v druhom roku pandémie zaujímavé a vydarené. Rovnako vydarené boli aj brigády, ktorých gro tvorili práce v našom klubovom domčeku „Sklad turistov“ na Šťavici. Zabezpečili sme nátery a obklady strešných podhľadov v prednej i zadnej časti budovy, v zadnej časti klubu nám zároveň pribudol prístrešok na drevo a materiál, strecha konečne dostala odkvapové žľaby a v interiéri sme zabezpečili doloženie obkladu na stenu vedľa šporáka a nainštalovali poličky do výklenkov pod schodiskom. Poslednou investíciou v roku 2021 bolo zakúpenie skriniek linkovej zostavy, ktoré nám boli doručené len 2 dni pred vianočnými sviatkami. Ani v roku 2021 nechýbala naša účasť na brigádach v prospech prírody a mesta. Bol to zber odpadkov na výstupových trasách na Obadovo očko, Hradovú, alebo zveľaďovanie mestského pozemku v areáli Šťavice formou kosení, výsadby kvetov a starostlivosť o ne a samotný areál. Našu pomoc až tri krát potreboval aj chodník na Hradovú, keď bolo potrebné čistiť, prepiľovať a odstraňovať stromy z kalamitou zaváľaného náučného chodníka. Aj pri prameni Rimavy sa uskutočnila brigáda, ktorá bola zameraná na pokosenie vysokej trávy na prístupovom chodníku k prameňu a očistení informačných panelov, stola a lavíc v prístrešku.

V 37. roku trvania oddielu riadil a zabezpečoval jeho chod výbor potvrdený ešte na výročnej schôdzi, 24. januára 2020, nakoľko v roku 2021 sa výročná schôdza nekonala z dôvodu obmedzení súvisiacich s Korona vírusom, v tomto zložení:

Dušan Kojnok - predseda

Pavel Baho – podpredseda

Eva Cabanová – tajomníčka

Katarína Mešková – účtovníčka

Mário Keleti,

Katarína Knappová,

Cyril Huňa – ďalší členovia výboru.

Výbor sa stretával na akciách, kde podľa potreby operatívne pripravoval a zabezpečoval ďalšie jednotlivé akcie, najmä 37. Ondrejov pochod vďaky, 38. výstup na Hradovú, 27.Valikinu trasu. Výbor sa stretol, aby doladil Kalendár akcií na rok 2022, podľa návrhov a tipov niekoľkých členov. Náplňou predsedu a výboru je aj vybavovať úradné záležitosti týkajúce sa opätovného zápisu do registra prijímateľov použitia 2% podielu zaplatených daní na noárskom úrade, alebo podať žiadosť o poskytnutie dotácie z rozpočtu mesta, s následným predložením jej vyúčtovania. To všetko sme opäť stihli. Podali sme vyúčtovanie dotácie za rok 2021 i žiadosť o dotáciu z rozpočtu mesta Tisovec na rok 2022.

Členská základňa nám oproti roku 2020 mierne poklesla. Zo 131 klesol počet členov na 123 členov:

Deti do 15 rokov – 7 členov

Študenti 15 - 18 rokov – 6 členov

Študenti 18 - 26 rokov – 4 členovia

Dospelí 19 - 59 rokov - 62 členov

Dospelí, seniori 60- 70 rokov– 23 členov

Dospelí, seniori 70 a viac r. - 13 členov

ZŤP - 8 členov

Z 23 naplánovaných akcií na rok 2021 sa nekonala iba jedna 27. turistická dovolenka a to z dôvodu protipandemických opatrení. Okrem plánovaných akcií sme absolvovali ešte ďalších 7 – Novoročnú výdychovku, Výstup na Šajbu, na Voniacu s Televíkendom, kde traja naši členovia robili 1. apríla doprovod jeho tvorcom, brigádu Za čistejšie Obadovo očko, jubilejný výstup hnúšťanských turistov na Ostrú, prechod Čertovou dolinou s Televíkendom a Kontrólny výstup na Hradovú na konci októbra.

Aj v roku 2021 sme boli zaregistrovaní medzi príjemcami 2% podielu zaplatených daní. Avšak z dvadsiatich darcov, ktorí nám ochotne darovali svoje percentá, reálne financie poukázalo iba trinásť subjektov. Dôvod je neznámy. Čerpám len z údajov finančnej správy. Tá nám poslala zoznam daňovníkov, ktorí poukázali reálne podiel zaplatenej dane. Bola to jedna s.r.o. a 12 fyzických osôb. Vyzbieraná suma tvorí súčasť správy o hospodárení za rok 2021, ktorú predložila naša hospodárka. Tu zároveň opätovne pripomínam všetkým členom, aby aj v tomto roku vyvinuli aktivitu a úsilie získať čo najviac darcov 2 percent pre náš oddiel. Tlačivá sú opäť v kníhkupectve, u predsedu oddielu, alebo k stiahnutiu na stránke oddielu. Podstatná časť našich aktivít je však zameraná na organizovanie turistických akcií a účasti na niektorých ďalších organizovaných okolitými klubmi. A tu je sumár všetkých za rok 2021:

JANUÁR 2021

9. 1. 2021 - ONDREJOV POCHOD VĎAKY.

Z dôvodu epidemiologických opatrení je možné prejsť si trasu individuálne a uctiť si tak aj tento rok padlých pri oslobodzovaní Rimavskej Bane, ale aj pamiatku jedného zo zakladateľov nášho oddielu Ondreja Knappa.

Program a trasa sa nemenia.

- Presun do Rimavskej Bane autobusovým spojom o 7:00 z Tisovca.

- Návšteva cintorína v R. Bani (hrob Ondreja Knappa)

- Trasa: Rim.Baňa - Kraskovská pastva, pomník padlým - Rim. Baňa (cca 8 km)

- Pred záverom trasy možnosť individuálneho opekania údenín.

Registrácia záujemcov o individuálny prechod trasou SMS-kou na tel. čísle 0907 366 390.

37. ONDREJOV POCHOD VĎAKY - 9. 1. 2021

37. Ondrejov pochod vďaky s obmedzeniami, ale predsa.

Za dodržania protiepidemiologických opatrení, tým pádom s menšou účasťou /7 účastníkov/, ako po iné roky, tradičná a prvá akcia nového roka sa aj tento krát môže zapísať do histórie nášho oddielu. Jej priebeh bol založený na individuálnom prechode trasy, s obvyklým programom. Pripomenutie si pamiatky zakladateľa oddielu a iniciátora akcie Pochod vďaky Ondreja Knappa na cintoríne v Rimavskej Bani odštartovalo priebeh v poradí už 37. ročníka tejto akcie. Jednotliví účastníci sa potom presunuli známou trasou, tak trochu aj pozmenenou, na Kraskovskú pastvu, kde si uctili pamiatku bojovníkov padlých pri oslobodzovaní Rimavskej Bane. Cez pastvu, za hmlistého počasia, sa sedem blúdiacich napokon dostalo na tú správnu poľnú cestu, ktorá ich doviedla k známemu lesíku. Tento rok sa to však obišlo bez tradičnej opekačky. Zostupom lesom už cesta viedla len späť do východzieho miesta cca 8 kilometrovej trasy, do Rimavskej Bane. Všetci prítomní sa však zhodli, že aj napriek slabšej účasti a stratení trasy, prechádzka to bola príjemná a veselá.

10. SPOMIENKOVÝ VÝSTUP NA HRADOVÚ - 30. 1. 2021

Jubilejný 10. SPOMIENKOVÝ VÝSTUP NA HRADOVÚ s obmedzeniami a individuálne.

V sobotu, 30. januára 2021 sa uskutočnil v poradí spomienkový výstup k vyhliadkovému bralu na Hradovej, ktorý už po 10. krát organizuje KST TO KOS Rimavská dolina v spolupráci s oddelením kultúry pri Ms úrade v Tisovci, pri príležitosti oslobodenia mesta Tisovec a miestnej časti Rimavská Píla. Nakoľko situácia stále neumožňuje stretávanie sa a organizovanie hromadných akcií, možnosť pripomenúť si našich bojovníkov za slobodu a zapáliť svoj plameň v kahanci na Hradovej bola len individuálne. Výstup bolo možné absolvovať od 15-tej hodiny. Večer, keďže nebola tento rok hmla, bolo opäť možné pozorovať zo svojich domovov, dvorov a ulíc bralo Hradovej rozžiarené svetlami 111. kahancov na pamiatku všetkých obetí pri oslobodzovaní nášho mesta.

Počet zúčastnených: 13 (každý individuálne). Aj takto sme si /tí, čo chceli/ pripomenuli 76. výročie oslobodenie nášho mesta Tisovec.

Upratanie a upravenie priestoru na Hradovej - 31. 1. 2021

Po včerajšej akcii k 76. výročiu oslobodenia nastal na druhý deň čas 111 vynesených kahancov upratať a zniesť opäť dole. Na túto činnosť sa za nádherného nedeľného počasia podujalo 6 členov TO KOS.

FEBRUÁR 2021

47. ZIMNÝ VÝSTUP NA TŔSTIE - 20. 2. 2021

47. zimného výstupu na Trstie, akcie KST Tisovec, sa individuálnymi výstupmi a v malých skupinkách celkove zúčastnilo 19 turistov. Za priam pohľadnicového počasia vystúpilo 20. februára 2021 k chate pod vrcholom postupne aj 15 našich členov. A aj preto sme sa cítili, ako na vlastnej akcii. Atmosféra bola veselá, priam rodinná. Panenský sneh pri chate priam lákal do svojich perín. Zástupcovia otužilcov - Tisovských cencúľov neodolali a svoje telá vystavili bielej snežnej pláži a „suchom kúpeli" v snehu. Akcia po všetkých stránkach vydarená!!! D.K.

MAREC 2021

Z VYŠNÉHO DO NIŽNÉHO SKÁLNIKA okľukou CEZ MAGINHRAD - 20. 3. 2021

PRVÝ JARNÝ DEŇ VENOVANÝ SPOZNÁVANIU REGIÓNU

Naša prvá jarná akcia začala ráno o ôsmej hodine na želeničnej zastávke v Hrachove. Prvé kroky viedli vyše hodiny a pol po neudržiavanej modrej turistickej značke cez Vyšný Skálnik k samote Boľfovo. Tu sme sa napojili na červeno značenú Cestu Márie Széchy a necelých 5 kilometrov po nej pokračovali do Horných Zahorian. V obci odbočujeme vpravo, na žlto značený chodník, ktorým sa po polhodine dostaneme až na Maginhrad. Celá trasa, od Hrachova až sem, vedie nenáročným, príjemným, zväčša lesným terénom, akurát asi 2 kilometre pred Hornými Zahoranmi po cestnej komunikácii. Po prehliadke areálu Maginhradu, rozhľadne a nasýtení výhľadmi, vydávame sa vyskúšať aj štvrtú turistickú značkársku farbu a tentokrát už po zelenej schádzame do Nižného Skálnika. Ešte pred tým však odbočujeme do neďalekej dolinky preskúmať miesta, o ktorých sme dosiaľ len počuli. V lokalite sú početné jaskynné priestory, diery, výklenky a nádherná skalná brána ako skvost tejto oblasti. Po prehliadke územia a priestorov už putujeme do Nižného Skálnika, kde nás po cca 19 kilometroch v príjemnom jarnom počasí, víta hustá snehová fujavica. Počas polhodinového čakania na vlakový spoj o 15:13 nám snehová nádielka vločiek robí spoločnosť a vytvára zaujímavú zimnú kulisu prvého jarného dňa. A takto končí naša prvá jarná a tématická akcia Spoznajme svoj región, ktorá dostala názov Z VYŠNÉHO DO NIŽNÉHO SKÁLNIKA /okľukou/ CEZ MAGINHRAD. Trasu si individuálne a v skupinkách prešlo v tento deň celkom 22 turistov. D.K.

TISOVSKÉ TÚLAČKY A SPOZNÁVAČKY - Výstup na Šajbu - 28. 3. 2021

Len malá skupinka siedmich členov oslovila Jara Brndiara, ako sprievodcu do, pre nás neznámych, lokalít na Šajbu.

APRÍL 2021

Za vôňami Voniacej s príchuťou histórie s Televíkendom - 1. 4. 2021

O turistické chodníky a krásy prírody v okolí nášho mesta opäť prejavili záujem tvorcovia televíznej relácie Televíkend z STV. Po reportáži s Hradovej v roku 2016 a z výstupu na Stolicu v minulom roku tak prišla tento rok na rad Voniaca.

S rozhlasovým mikrofónom relácie Rádiovíkend sme na Voniacu absolvovali výstup v novembri 2016 a s televíkendovou kamerou sme si okružnú náučnú trasu prešli práve vo štvrtok, 1. apríla v tomto roku. A nebol to Prvý apríl! Vysielanie reportáže z Voniacej bolo naplánované do relácie na rána 17. a 18. apríla 2021. Sprievodcovia trasou: Dušan Kojnok, Andrea Blahová, Marcel Vlček /TO KOS/ a Jaroslav Brndiar /KST Tisovec/.

Za slnkom a vitamínmi - 10. 4. 2021

Sobotňajší spontánny výšľap za slnkom a vitamínmi v podobe medvedieho cesnaku sme absolvovali neplánovane piati členovia nad obcou Michalová za príjemného slnečného počasia a s peknými výhľadmi.

Ďalší dvaja členovia nás a naše kroky nasledovali v pondelok, 12. apríla. Vystriedali sa postupne aj iní členovia v nasledujúcich dňoch.

ZA ČISTEJŠIE OBADOVO OČKO /brigáda/ - 12. 4. 2021

Brigádnicka výzva bola zverejnená na fecebookovej skupine nášho oddielu v sobotu, 10. apríla 2021!!! Vznikla na podnet nejedného člena, či občana mesta, z dôvodu množstva odpadkov nie len na vrchole, ale aj na prístupových trasách. Viditeľné "stopy" (viď foto na FB) po sebe zanechávajú niektorí návštevníci na Obadovom očku a jeho okolí.   Tí, ktorým to tiež vadí a nie je im ľahostajné prostredie, v ktorom sa pohybujeme, využili možnosť a prispeli k jeho čistote.

V pondelok, 12. apríla 2021 sme vystúpili od 15-tej hodiny na vrchol Obadovho očka. Každý tou svojou výstupovou cestou pozbieral do vreca, či sáčku všetko, čo tam nemalo byť a čo do prírody nepatrí. Splnili sme tak účel tejto výzvy a pekné prechádzkové miesto, tak opäť získalo na svojej príťažlivosti.

Veľké poďakovanie všetkým 14 aktívnym občanom, členom turistického oddielu KOS Rimavská dolina, za brigádu pri zbere odpadkov cestami a chodníkmi vedúcimi na Obadovo očko a aj na samotnom vrchole. Obľúbené miesto vychádzok tisovčanov a turistov je tak znova odbremenené od fliaš, plastov, plechoviek a iných oku nelahodiacich doplnkov, ktoré tu zanechali tzv. "tiežturisti". V rámci vyše trojhodinovej brigády sme si na vrchole opiekli klobásy a pripomenuli ďalšie nadchádzajúce akcie oddielu. Všetkým ešte raz veľká vďaka!!!

SPOZNAJME OKOLIE TISOVCA: Teplica - Tisovská Poľana - 17. 4. 2021

SPOZNÁVALI SME OKOLIE TISOVCA...

Okružná trasa spoznávaním okolím Tisovca nás tentoraz /17. 4. 2021/ zaviedla z Teplice cez Suché doly na Tisovskú Poľanu. Časy odchodov na trasu boli stanovené dva. O 8:15 hod. vyrazilo na trasu 9 členov a o 9:15 hod. ďalších 11 turistov. Zostup do Tisovca bol volený cez Jaslište, Rejkovo a Krivú. Takmer 19 kilometrovú trasu absolvovalo v skupinkách celkom 20 turistov, z toho dvaja na bicykloch. Vedúci akcie: Dušan Liptay a Dušan Kojnok

38. VÝSTUP NA HRADOVÚ - 24. 4. 2021

TRADIČNÝ. Už tridsiaty ôsmy!

Od 19. mája 1984, od roku, kedy vznikol v Rimavskej Bani aj náš oddiel, sa pravidelne koná jarný výstup na dominantu Tisovca. Tento rok sa tak stalo v poslednú aprílovú sobotu už po 38. krát. 24. apríla 2021 vystúpilo na Hradovú celkom 17 turistov. 12 členov a 5 turistov neregistrovaných v TO KOS Rimavská dolina tentoraz absolvovalo tradičnú trasu až pod Okrúhlu skalu a potom novou modrou značkou do Suchých dolov, okolo Hlbokého jarku a cez Krivú do Tisovca. Keďže sme si vzali so sebou opäť aj vrecia na odpadky, bilancia z ich zberu po necelých 15 kilometroch po trase sú celkom dve vrecia naplnené rôznym druhom odpadu, od papierikov, servítok, plechoviek, cez plastové a sklenené fľaše, až po kusiská starých zbytkov igelitových vriec. Aj takto sme znova trochu prispeli k nedávnemu Dňu zeme.

D.K.

M Á J  2021

MÁJOVÉ VEPORSKÉ VRCHY - 15. 5. 2021

Spoznávanie regionu Kokavy. Prechod z Kokavy nad Rimavicou do Málinca.

Počasie ráno o 8 hod nad našimi hlavami a ani nad kopcami,do ktorých sme sa vydávali neveštilo optimistickú predpoveď. Napriek tomu sme vykročili smerom na Málinec po červenej značke. Bolo nás 26, z toho traja cyklisti. V prvej polovici túry nás obklopovala hmla, viditeľnosť bola iba od značky k značke. Po 4 hodinách výstupu do kopcov sme došli na Jaseninu /995 m.n.m./ Po zostupe sa začalo meniť počasie k lepšiemu, ukázalo sa aj slnko a s ním aj výhľady na okolité kopce - Poľana, Bykovo, Vrch Drahová. Zostupovali sme cez Malú Sihlu, Brložno a lazy /dnes chatárske osady/ do Málinca. Dažďa sme sa dočkali až pri nástupe do autobusu, hoci sme ho čakali počas celej túry. Nesklamal. Kobzová Anastázia, vedúca akcie

PREVOŇANÉ VEPORSKÉ VRCHY

V sobotu, 15. mája 2021 sa konala naplánovaná akcia nášho oddielu, MÁJOVÉ VEPORSKÉ VRCHY. Podľa nelichotivých predpovedí počasia by to už mnohí vopred vzdali. A veru vzdalo to aj 5 členov nášho oddielu. Z 30 prihlásených záujemcov sa nás napokon na akcii zišlo 26, ktorí nedali na neisté predpovede /traja s dvojkolesovými spoločníkmi/ a vyrazili v ústrety prírode Veporských vrchov.

24 kilometrová trasa "A" začala v Kokave nad Rimavicou, smerovala po červenej značke cez Diel, ponad Ďubákovo k rozhľadni na Jasenine a končila v obci Málinec.

Trasa "B" začínala v Ďubákove a po 14 kilometroch tiež končila v Málinci. Aj keď dopoludňajší pochod lesmi a lúkami Veporských vrchov sa niesol v hmlistej atmosfére, na dobrej nálade to nijako neubralo a od Jaseniny nás už sprevádzalo nádherné, dokonca slnečné počasie. Výhľady do širokého okolia boli sprevádzané nádhernými, miestami až opojnými vôňami kvetov rôznych rozkvitnutých stromov a kríkov takmer celou trasou. To všetko ešte viac umocnilo celkový príjemný dojem z absolvovanej trasy.

Foto z akcie na FB, v skupine KST TURISTICKÝ ODDIEL KOS Rimavská dolina so sídlom v Tisovci. D.K.

OBJAVME POHORIE BRANISKO: Výstup na Sľubicu cez Rajtopíky - 29. 5. 2021

Výstup na Sľubicu sľubuje atraktívne turistické zážitky. A sľubované očakávania, i napriek nelichotivým predpovediam počasia, v poslednú májovú sobotu aj naplnil. Trasa s niekoľkými menšími prevýšeniami začala pod pamätníkom s nápisom Chvalabohu na priesmyku Branisko. Zelenou značkou sme smerovali ku kóte Pod Rudníkom a na skalnatý masív Rajtopíky /1036 m n.m./ známy členitým skalným hrebeňom ohraničeným strmými zrázmi, pôsobivými výhľadmi na veľkú časť Spiša, ale hlavne najznámejším pekným skalným útvarom v podobe 4 metre vysokého okna, resp. brány, pretože ňou možno prejsť. Po prechode hrebeňom nasledoval zostup do sedla Humence a odtiaľ ešte hodinový výstup na hlavný cieľ trasy - 1129 metrov vysokú Sľubicu, tretí najvyšší vrchol celého pohoria Branisko. Okrem toho, že je to hraničný vrchol regiónov Spiš a Šariš, je vyhľadávaným a ideálnym miestom na paragliding, či cykloturistiku, v povedomí turistov rezonuje ako vynikajúca vyhliadková lokalita. O tom, že výhľady z vrcholu sú naozaj jedny z najpôsobivejších na Slovensku sa mohlo presvedčiť na vlastné oči všetkých 34 účastníkov našej akcie. Zostup zo Sľubice viedol stále zelenou značkou, cez sedlo Predky až do obce Vojkovce, kde sme takmer 11 kilometrovú trasu všetci v zdraví ukončili.

J  Ú  N  2021

VÝSTUP NA STRED SLOVENSKA - na HRB z Predajnej - 5. 6. 2021

Z PREDAJNEJ DO STREDU SLOVENSKA.

Po trase: Predajná - Pod Kolbou - Žliabky - Sedlo pod Hrbom - Hrb, geografický stred Slovenska - Žliabky - Pod Kolbou - Kelemenov tunel - Predajnianske vodopády - Lopej sa vydali turisti KST TO KOS Rimavská dolina v prvú júnovú sobotu. Na túto 27 kilometrovú trasu "A" sa prihlásilo 13 turistov. O prírode v lokalitách, ktorými trasa viedla, ako aj o atmosfére počas akcie viac napovedia fotografie vo facebookovej skupine KST TURISICKÝ ODDIEL KOS Rimavská dolina so sídlom v Tisovci.

Ďalších 10 členov si zvolilo trasu "B", dlhú 14 kilometrov, vedúcu z Lopeja ku Kelemenovmu tunelu, Predajnianskym vodopádom a späť.

Po trase "C", čo bola cca 52 kilometrová cyklotrasa, sa vydali traja členovia. Začínali v Lopeji a okolo Predajnianskych vodopádov, cez Kelemenov tunel sa dostali na sedlo pod Hrbom. Tu urobili svojim dvojkolesovým spoločníkom prestávku a pešo si vyšliapli za výhľadmi do stredu Slovenska, na Hrb. Po návrate na sedlo sa stretli aj s partiou trasy "A". Krátke výmeny zážitkov, spoločné foto a opäť každá skupinka po svojej trase. Desiati A-čkari na Hrb, späť na sedlo a po zelenej do Lopeja a C-čkari na svojich "tátošoch" do Hrončeka a napokon až do Brezna. Tam sme ich cestou domov vyzdvihli a naložili do autobusu. Počasie sa tiež vydarilo a všetky tri skupinky zažili na svojich trasách príjemné zážitky. Niekoľkým účastníkom trasy "A" dobre padol aj bonus v podobe osvieženia, či kúpeľa v Predajnianskom potoku. D.K.

JÚNOVÉ VEPORSKÉ VRCHY: K PRAMEŇU IPĽA - 12. 6. 2021

VEPORSKÝMI VRCHMI A K PRAMEŇU IPĽA

Druhá júnová sobota bola v našom oddieli opäť venovaná prírode Veporských vrchov.

21 turistov, z toho dvaja na bicykloch, sa tentoraz vydalo zo sedla Prašivá príjemnou lesnou cestičkou k prameňu Ipľa. Tu, po hodinke nenáročnej chôdze, nastal čas na relax, u niektorých aj v podobe opekania údenín. Asi po hodinke sme pokračovali cez Čierťaž na vrch Drahová. Peší účastníci akcie ukončili nenáročnú, 14 kilometrovú trasu plnú úchvatných výhľadov, o 14-tej hodine v sedle Polianky. Cyklisti cez Kokavu Háj, zo zastávkou v Drahovej, pokračovali cez Utekáč až do Kokavy nad Rimavicou, kde sa pripojili k nám ostatným.

Pohodová trasa, pohodový, slnečný deň, pohodová nálada, pohodoví ľudia. Jednoducho všetky ingrediencie na vytvorenie príjemnej a pohodovej akcie.   D.K.

SPOZNÁVAME SLOVENSKÝ KRAS: Hájske vodopády - Zádielska planina - 19. 6. 2021

SPOZNALI SME ZAUJÍMAVOSTI A ZÁKUTIA SLOVENSKÉHO KRASU.

Stalo sa tak 19. júna 2021 za úmorných horúčav, ktoré v tomto týždni vládnu. Prvou zastávkou bola obec Háj a jedno z jej lákadiel - socha anjela, ktorú tu pred niekoľkými rokmi obci ponechali americkí filmári po nakrúcaní filmu Za nepriateľskou líniou. Do Hája láka turistov aj sústava fascinujúcich vodopádov. Tie boli našim druhým cieľom. A niekoľkí veru neodolali ani ich vodám a vyskúšali ich na vlastnej koži. Potom sa už naša 27-členná partia rozdelila na dve skupiny. Na kratšiu, trasu "B" sa vydali siedmi účastníci. Z obce Háj vystúpili na Okrúhly laz, pokračovali Zádielskou planinou a zostúpili do obce Zádiel, kde čakali na parťákov z trasy "A". Ich trasa smerovala z obce Hačava do sedla Krížna Poľana a ďalej vrcholovými partiami Zádielskej planiny cez rázcestie Bez vody, Na skale, Okrúhly laz až na rozpálené vrcholové bralá Zádielskej doliny s úchvatnými výhľadmi do jej útrob a okolia. Zostup z planiny absolvovali rovnako, ako "B"-éčkari, do Zádielu. Z trasy "A" sa nečakane pre 5 členov stala trasa "C", keď pri smerovníku Na skale nepokračovali naplánovanou trasou vrcholovými partiami, ale zostúpili do Zádielskej doliny a tak ju prešli jej spodnou časťou. Síce rýchlejšie, ale s absenciou výhľadov. Všetci sme sa napokon stretli v bufete na začiatku doliny. Po pár pivách, kofolách, kávach, či iných pochutinách, vyrážame pred 18-tou domov. Cestou ešte zastavujeme v obci Hrhov. Sme zvedaví na ich atrakciu - vodopád, ktorý majú priamo v obci. A je naozaj impozantný. Jeho vody po horúcom sparnom dni príjemne schladili niekoľkých odvážlivcov. Cesta nám potom ubiehala príjemne a so zdieľaním si svojich zážitkov z vydarenej akcie.                       D.K.

KOJŠOVSKÝ VÍKEND - 24. - 27. 6. 2021

BEZKONKURENČNÝ KOJŠOVSKÝ VÍKEND.

Akcia nášho oddielu naplánovaná na posledný júnový predĺžený víkend dopadla nad očakávania. Za takmer 4 dni, od 24. do 27. júna 2021, sme stihli všetci dvanásti účastníci absolvovať celý pripravený turistický program aj s nejakými neočakávanými zážitkovými bonusmi. Cieľom a grom pobytu bola Kojšovská hoľa, Turniská a Folkmarská skala.

DEŇ PRVÝ: Cesta do miesta prechodného pobytu so zastávkou pri tajchu Úhorná, v cieli príprava divinového perkeltu a večerný zraz účastníkov.

DEŇ DRUHÝ: Kojšovská hoľa, Kojšov, potočný wellness. Trasa: 29 km.

DEŇ TRETÍ: Turniská, Folkmarská skala, potočný wellness, grilovačka. Trasa: 11 km.

DEŇ ŠTVRTÝ: Cesta domov, Jazero Turzov, vodná nádrž /tajch/ Úhorná.

K O J Š O V S K Ý    V Í K E N D - propozície

24. – 27. jún 2021 - Program:

24. 6. 2021 (štvrtok)

• Príchod do Kojšova v popoludňajších hodinách. 15:00 - 19:30 hod. zraz účastníkov v ubytovacom zariadení v Kojšove. Oboznamovanie sa s prostredím, opekačka.

25. 6. 2021 (piatok)

• VÝSTUP NA KOJŠOVSKÚ HOĽU: Kojšov /465m/ ž – Pod Turniskami /595m/ – Sedlo pod Suchým vrchom /840m/ – Zlatoidské lúky /980m/ č – Golgota /1070m/ – Kojšovská hoľa, sedlo /1155m/ – Chata Erika /1135m/ – Kojšovská hoľa, sedlo ž – Kojšovská hoľa /1246 m/ č - Kojšov      Dĺžka trasy: 25 km     Prevýšenie: 1145m

26. 6. 2021 (sobota)

• MUROVANÁ SKALA, TURNISKÁ a FOLKMARSKÁ SKALA: Kojšov /465m/ ž– Pod Turniskami /595m/ – Turniská /700m/ z - Červená skala /780m/ - Sedlo Zemičky /710m/ ž – Folkmarská skala /915m/ - Sedlo Zemičky – Kojšov

Dĺžka trasy: 10 km

Prevýšenie: 675m

27. 6. 2021 (nedeľa)

Odchod z Kojšova v dopoludňajších hodinách. Cestou návšteva vodnej nádrže Bukovec, prípadne podľa dohody.

Ubytovanie:

KOJŠOV – Chata pod úbočou /celý objekt kompletne vybavený, s dvorom len pre našu skupinu/

cena ubytovania – 15,00 €/ osoba/ noc

Foto zariadenie TU: https://www.lacneubytovanie.net/ubytovanie/drevenica-kojsov/

Pri ubytovaní na 3 noci celková cena pre člena TO KOS /so zľavou/: 30,00 €

Stravovanie: – vlastné zásoby /komplet vybavená kuchyňa, možnosť aj v reštaurácii v obci/

Doprava: automobily

Kontaktná osoba a bližšie informácie: Dušan Kojnok – 0907 336 290

Prihlasovanie na akciu v predajni Kníhkupectvo do 20. 5. 2021, uhradenie poplatku za ubytovanie do 1. 6. 2021            Počet prihlásených: 12 členov

Kojšovská hoľa je známym a vyhľadávaným turistickým cieľom, a zároveň aj rekreačnou oblasťou. Vypína sa medzi obcami Kojšov, Opátka, Zlatá Idka, Vyšný Medzev a Prakovce. Z lúčneho vrcholu sa naskytá prekrásny kruhový výhľad na panorámu Nízkych a Vysokých Tatier, ako aj celej východnej časti republiky a okolité obce a mestá – Košice, Prešov, Margecany, Prakovce, Moldava nad Bodvou, Gelnica. Pri dobrej dohľadnosti je vidieť aj časť územia Maďarska i Ukrajiny. Na Kojšovskú hoľu vedú viaceré značené chodníky. Klasikou je výstup po modrej a v závere po žltej značke zo Zlatej Idky (cca 6 km). Trvá asi 2 hodiny. Veľmi pekná je aj cesta z Kojšova.

Krása Volovských vrchov spočíva aj v ich neuveriteľných skaliskách a skalných útvarov najrozličnejších tvarov. Vábivý je aj prevažne zalesnený, rozsiahly vápencový hrebeň, Murovaná skala, tvorený roztrúsenými bralami priamo nad obcou Kojšov.

Lokalita sa vyznačuje početnými skalnými útvarmi, stenami, otvormi, jaskyňami, priepasťami ako aj vzácnou faunou a flórou. Na južnom svahu Murovanej skaly sa týčia krajinársky najhodnotnejšie útvary tzv. Turniská, nazývané tiež Turne, ktoré dominujú nad okolitým lesným porastom. Turniská sú zoskupením očarujúcich vápencových veží a brál usporiadaných viac-menej do kruhu. Skalné veže dosahujú výšku 30 – 60 metrov. Pre bežných turistov je najatraktívnejším miestom mohutná skalná brána miestnymi obyvateľmi nazývaná Klemba, alebo aj Turniský tunel, ktorej výška je približne 10 metrov, šírka 15 metrov a dĺžka 20 metrov. Ide o najväčší skalný tunel na východnom Slovensku. Pod skalnou bránou sa nachádza upravené ohnisko, kde sa môžete rozložiť a užívať si krásu tohto miesta. Lokalitou prechádza náučný chodník „Folkmarská a Murovaná skala“, na ktorom je osadených sedem informačných tabúľ. Východzí bod je v obci Kojšov (cca 3 km) a trasa náučného chodníka končí v obci Veľký Folkmár (spolu cca 8km). Tie najúžasnejšie výhľady v pohorí Volovských vrchov ponúka monumentálna Folkmarská skala. Ide o skutočne výrazný vápencový bralný útvar, ktorý je dominantou severovýchodného okraja Volovských vrchov. Folkmarská skala je neprehliadnuteľná, vypína sa priamo nad obcou Kojšov a susedí s neďalekou turisticky veľmi obľúbenou Kojšovskou hoľou. Západný svah skaly je mimoriadne strmý a skalnatý. Vrchol skaly má miestami terasovitý tvar a rozprestiera sa tu zmiešaný les a čistinka. Z Folkmarskej skaly sa vám naskytne krásny výhľad na obec Kojšov, trávnaté úbočia, ale i výrazné dominanty širokého okolia, ako Kráľovu hoľu, Vysoké Tatry, časť hrebeňa Volovských vrchov a Kojšovskú hoľu.

J  Ú  L  2021

VÝSTUP NA POĽANU CEZ VODOPÁD BYSTRÉ - 17. 7. 2021

NA POĽANU CEZ VODOPÁD.

Na 17. júla 2021 bola naplánovaná ďalšia akcia nášho oddielu. Výstup na Poľanu cez vodopád Bystrô. Napriek nie veľmi lichotivej predpovedí počasia (hlásili búrky) sa jej zúčastnilo 30 turistov. 14 kilometrovú trasu "A", vedúcu od kóty Bystré - Lávka cez vodopád, horský hotel až na Poľanu a žltou značkou späť, absolvovalo 19 účastníkov, trasu B, dlhú 10 km, len po hotel a späť po žltej, prešli štyria a sedem kilometrovú trasu C, čo bolo len po vodopád a späť, zvyšných sedem turistov.

Od rána bolo krásne slnečné počasie ako na objednávku, takže akcia bola viac než vydarená. Poľana ponúka krásne zákutia, človek sa tam cíti občas ako v pralese, nebyť niektorých nedisciplinovaných turistov, ktorí zanechávajú po sebe stopy v podobe pohodených plechoviek, či vreckoviek. Po malom osviežení v bufete hotela Poľana, vystúpilo 19 turistov až na samotný vrchol Poľany. Výhľady boli trochu zahmlené oparom, ale aj tak to stálo za to. Spokojní zo svojim výkonom sa vraciame domov. Cestou ešte zastávka v Kokave na zmrzlinu a pivko, až kým nás neodohnala búrka.  Jana Kuricová-Sojková

AUGUST  2021

SPIŠSKÝ 7. AUGUST - 7. 8. 2021

SPIŠSKÝ 7. AUGUST V SLNEČNOM PREVEDENÍ

7. augusta 2021, ráno o 7:30, plný autobus 45-tich turistov vyráža z Tisovca za krásami Spiša. Plánujeme nenáročné trasy, jednu 9 kilometrovú, druhú v dĺžke 5 km.

Trasa A: Sivá Brada ž – Jazierko na Pažiti – Spišská kapitula /možnosť prehliadky Katedrály sv. Martina a iných expozícií/ – Spišské Podhradiez - Spišský hrad /možnosť prehliadky hradu/ ž - Dreveník - Žehra. Dĺžka trasy: cca 9 km, Trvanie: cca 2:30 hod. Trasa B: Sivá Brada ž – Jazierko na Pažiti – Spišská kapitula /možnosť prehliadky Katedrály sv. Martina a iných expozícií/ – Spišské Podhradiez – Spišský hrad /možnosť prehliadky hradu/ Dĺžka trasy: cca 5 km, Trvanie: cca 1:30 hod.

O 9:45 vystupujeme na Sivej brade. Je to travertínová kopa nachádzajúca sa neďaleko Spišského Podhradia. Na vrchole vyviera minerálny prameň vytvárajúci malé jazierko, ďalšie minerálne pramene vyvierajú v okolí. Pokračujeme smerom k Spišskej kapitule, cestou prechádzame okolo niekoľkých zastavení unikátneho Spišského Jeruzalemu.

Vystúpiac na mierny kopec sa nám otvára krásna panoráma s výhľadom na Spišskú kapitulu a v pozadí na Spišský hrad. V Spišskej kapitule máme so sprievodkyňou prehliadku katedrály Sv. Martina, postavenú v prvej tretine 13. storočia ako románsky chrám. Odborný výklad a prehliadka chrámu iste pre mnohých patrili medzi silné zážitky. Od 11:30 sa presúvame na hrad, niektorí peši, niektorí využívajú miestny vláčik Spišiačik. Na hrade nás nepríjemne prekvapil asi hodinový rad na lístky. Vytrvalci zostali, niektorí sme sa presunuli na Dreveník, travertínovú kopu tvaru stolovej hory. Spolu s neďalekým Spišským hradom je od roku 1993 zaradený medzi lokality svetového kultúrneho a prírodného dedičstva OSN /UNESCO/. Po prechádzke skalným mestom Dreveníka sme ešte stihli pozrieť aj hrad. Spišský hrad vznikol už v 12. storočí a s rozlohou vyše 4 ha je jedným z najväčších zrúcaninových hradných komplexov v strednej Európe. Náš odchod spod hradu bol ešte ráno naplánovaný na 15:30 hod. aj vzhľadom na od seba krátke vzdialenosti pamiatok. Sklamaním však bolo dlhé čakanie na vstup do hradu, no to sú veci, ktoré sa ovplyvniť nedajú. Rovnako jazda vláčikom trvala dlhšie, ako presun peši na hrad. Tlmočím mojim nasledovníkom organizátorom, od niektorých turistov, žiadosť do propozícií písať okrem hodiny odchodu aj hodinu odchodu z akcie. Zároveň odporúčam turistom - kritikom skúsenosť zorganizovať turistickú akciu mimo okolia Tisovca.

Do Tisovca sme prišli o 18:00 a dúfam, že väčšina účastníkov nášho výletu bola spokojná s pestrým programom a krásnym slnečným počasím, ktoré nás sprevádzalo celý deň.

Ľudmila Pánisová

SEPTEMBER  2021

KRÍŽOM CEZ VYSOKÉ TATRY CEZ SEDIELKO - 4. 9. 2021

KOS-áci KRÍŽOM CEZ TATRY

Prvá septembrová sobota v turistickom oddieli KOS Rimavská dolina patrila Vysokým Tatrám. Na tento termín bola naplánovaná hlavná trasa dňa - Krížom cez Vysoké Tatry. Z Tatranskej Javoriny do Smokovca. A to rovno cez najvyššie položené tatranské sedlo, ktorým vedie turistický chodník. Je ním SEDIELKO v nadmorskej výške 2376 m n. m.

Trasa A: Tatranská Javorina - Pod Muráňom - Javorová dolina – Sedielko /2376 m/ - Modré pleso - Téryho chata – Malá Studená dolina - Zamkovského chata - Obrovský vodopád - Rainerova chata Hrebienok - Starý Smokovec Reálny čas prechodu: 8 až 10 hod. Prevýšenie: 1526 m Dĺžka: 26 km

Náročná celodenná túra si na prekonanie veľkého výškového rozdielu vyžaduje dobrú fyzickú kondíciu a dostatočnú časovú rezervu a preto sme museli vyraziť ráno skôr, ako obvykle. Čas odchodu z Tisovca bol naplánovaný už na 4:30 hod. O 7:30 hod. sa z Tatranskej Javoriny vydávame v počte 17 na trasu Javorovou dolinou, míňajúc Čierne, Zelené a Žabie Javorové plesá nachádzajúce sa nad, alebo pod zeleným turistickým chodníkom vedúcim cez najvyššie turisticky sprístupnené sedlo v Tatrách. Zo Sedielka strmým chodníkom zostupujeme popod Priečne sedlo. Zámer absolvovať ešte aj výstup do sedla novou ferratou uskutočnili napokon len dve naše členky. Ostatným stačil už samotný 5 hodinový výstup na Sedielko, ktorý dal naozaj zabrať. Tešili sme sa na medzizastávku na Téryho chate. Tou druhou bola Zamkovského a napokon aj Rainerova chata. Unavení, ale spokojní sami so sebou, s počasím a vydareným dňom sa schádzame pri autobuse v Starom Smokovci.

Pre menej zdatných turistov, deti a seniorov boli naplánované ďalšie trasy B, C a iniciatívne vznikla aj trasa D.

Trasa B: Starý Smokovec - Hrebienok - Bilíkova chata - Vodopády Studeného potoka - Rainerova chata - Zamkovského chata a späť. Reálny čas prechodu: cca 7 hod. Prevýšenie: 630 m Dĺžka: 12 km Počet turistov na trase "B": 7

Trasa C: Tatranská Kotlina - Šumivý prameň - Chata Plesnivec a späť Reálny čas prechodu: cca 5:00 hod. Prevýšenie: 430 m, Dĺžka: 7 km /potom presun autobusom do Starého Smokovca a voľný individuálny program/ Počet turistov na trase "C": 4

Trasa D: Tatranská Kotlina - Šumivý prameň - Chata Plesnivec - Veľké Biele pleso - Chata pri Zelenom plese - Šalviový prameň - Kežmarská Biela voda Reálny čas prechodu: 11 hod. Prevýšenie: 1070 m Dĺžka: 20 km Počet turistov na trase "D": 4

Predpokladaný záver /odchod zo Starého Smokovca/: 19:00 hod. bol aj vďaka ukáznenosti 32 účastníkov dodržaný. D.K.

VÝSTUP NA VYSOKÚ - Vysoké Tatry - 7. 9. 2021

"VYSOKÁ" VÝZVA!!! Na utorok 7. septembra 2021 bol v auguste spontánne naplánovaný výstup na jeden z najkrajších vyhliadkových štítov Vysokých Tatier, 2547 metrov vysokú VYSOKÚ. Výstup je možný len s horským vodcom a maximálny počet vystupujúcich na jedného vodcu sú 3 osoby. Poplatok vodcovi za doprovod pre tri osoby je v celkovej sume 360,00 €. Plán bol podľa záujmu vytvoriť dve, alebo aj viac trojčlenných partií a vystúpiť na tento impozantný vrchol. Bola to možnosť dostať sa na miesta, kam sa klasickou, turistickou cestou inak dostať nepodarí. O túto netradičnú a náročnú akciu prejavili záujem len traja členovia, ktorí výzvu prijali /Cyril, Dušan, Jiří/.        Tak sme sa po dvoch dňoch ocitli opäť v Tatrách. Po dohode s horským vodcom UIAGM Romanom Jelenským bol naplánovaný zraz na zastávke Popradské pleso na 6:50 hod. Z Tisovca sme odchádzali o 4:45 hod. a na dohodnutom mieste boli v dostatočnom predstihu, už 6:20 hod. Dohodnutý odvoz k Chate pri Popradskom plese bol na 7:00 hod. O 7:15 už po svojich vyrážame od plesa značkovaným chodníkom smer: Žabie plesá - Chata pod Rysmi - sedlo Váha. Po necelých dvoch hodinách už popíjame na chate vynikajúci bylinkový čaj a takto posilnení smerujeme do sedla Váha. Tu nastáva vystrojenie na výstup a odklonenie sa od turistického chodníka pokračujúceho vľavo, na vrchol Rysov. Naše  kroky smerujú vpravo, popod hradby Českého štítu. Naviazaní a istení lanom postupujeme za horským sprievodcom opatrnými krokmi po neznámom skalnatom teréne. Po pár metroch traverzom nasleduje strmý výstup istený aj reťazami do sedla pri skalnom útvare zvanom Kohútik. Ďalším traverzom sa presúvame pod nástupné miesto na centrálny žľab Vysokej. Už pohľad naň pôsobí strašidelným dojmom, nie to ešte predstava výstupu ním. Výstupová trasa vedie vpravo od centrálneho žľabu. Terén je síce strmý, ale skalných stupňov, stupienkov a výklenkov je väčšinou dostatok na to, aby sa dal bezpečne zdolať. A tak sa aj stalo. Zo sedla medzi dvojvrcholmi Vysokej, kde končí centrálny žľab, nás sprievodca nasmeroval vľavo, na vyšší, hlavný a najviac navštevovaný vrchol Vysokej s osadeným kovovým krížom. Zdolali sme ďalšie strmé a náročné výškové metre, miestami aj po hladkých skalných platniach a po chvíli už stáli v cieli nášho výstupu. Presne o pol dvanástej! VYSOKÁ /2547 m n. m./ je jedným z najmohutnejších vrchov Slovenska a v poradí šiesty najvyšší tatranský štít. Jej symetrický dvojvrchol je z každej strany impozantný a zároveň patrí k najkrajším a najfotografovanejším štítom Vysokých Tatier. Na obed, fotografie a odpočinok zároveň, sme mali len 15 minút. Bolo potrebné zostupovať. Celým centrálnym žľabom opäť dole, ale tentoraz až do Dračej dolinky, popod Ošarpance, kde obdivujeme nádherné platňové horolezecké výstupy. Náročný zostup neznačeným územím bol spojený aj s preskakovaním po obrovských balvanoch a nohy dostali poriadne zabrať aj pri dlhom zostupe Zlomiskovou dolinou. Boli sme radi, že sme tento výstup neabsolvovali opačne. Usúdili sme, že výstup zo sedla Váha je prijateľnejší. Po únavnom, takmer trojhodinovom zostupovaní z Vysokej a potom Zlomiskovou dolinou, sme spokojní "zakotvili" pri chate na Popradskom plese o 14:40 hod. Celkový čas túry: 7,5 hod. Nasledovalo poďakovanie Romanovi za skvelý a bezpečný doprovod a trpezlivosť a rozlúčka. Nasledovala polhodinová prestávka pri zaslúženom pivku, či káve. Čakala nás ešte cesta k autu na zastávku Popradské pleso. Tú sme už absolvovali po svojich, nakoľko odvoz by bol možný len o 17-tej hodine a tak dlho sa nám nechcelo čakať. Za necelú trištvrte hodinku sme boli pri aute a vyrazili na cestu domov. Unavení, uťahaní, plní adrenalínu, s poriadnou svalovicou v stehnách, ale šťastní, spokojní a so skvelými zážitkami na vysnívaný výstup na šiesty najvyšší štít V. Tatier. Spokojnosť vyjadrujeme aj počasiu, ktoré prispelo k fantastickým a nezabudnuteľným dojmom z celého dňa. D.K.

40. CLEMENTISOVA CESTA - 18. september 2021

Za nádherného jesenného počasia, aj keď s Korona opatreniami bez gulášu a dopravy z horehronskej strany, vydali sa aj tento rok naši členovia po už známej trase zo Zbojsk na sedlo Burda do Tisovca. Podľa prezenčnej listiny bolo z nášho oddielu 19 členov, z toho 4 na bicykloch. Pre zostup do Tisovca si aj tento rok zvolili členovia dve varianty. Jedni klasickou trasou cez dolinu Roveň, iní zasa zvolili krajšiu alternatívu s výhľadmi, popod Vysoký vrch, cez Kľak a Kačkavu. Traja členovia si trasu spestrili turistickým značkovaním na Fabovu hoľu. 22 kilometrov v nohách, či kolesách tak pribudlo všetkým zúčastneným. D. K.

OKTÓBER  2021

VÝSTUP NA SINÚ /1560 m/ - Nízke Tatry - 2. 10. 2021

Na základe Kalendára akcií sa 2. októbra 2021 vybralo 38 turistov na ďalšiu akciu. Tentoraz do Demänovskej doliny, kde bol nástup na túry. Podľa náročnosti boli navrhnuté až štyri trasy.

Trasa A: Demänovská jaskyňa slobody, parkovisko – Sedlo Sinej – Siná /1560 m n.m./ a späť. Dĺžka trasy: cca 8 km, 4,40 hod. Prevýšenie: 770 m

Trasa B: Demänovská jaskyňa slobody, park. - Symbolický cintorín – Ostredok – Biela púť – Mikulášska chata – Vrbické pleso - Demänovská jaskyňa slobody, park. Dĺžka trasy: cca 8,5 km, 2,50 hod. Prevýšenie: 480 m

Trasa C: Demänovská jaskyňa slobody, park. – Vrbické pleso - Mikulášska chata a späť

Dĺžka trasy: cca 7,5 km, 2,10 hod. Prevýšenie: 320 m

Trasa D: Demänovská jaskyňa slobody – návšteva jaskyne. Dĺžka trasy: cca 2 km, 1,5 hod. No napokon boli využité len 2, pretože účastníci boli v dobrej kondícii a počasie bolo priam ideálne na turistiku. Hlavná trasa "A" viedla na vrch Siná. Po ťažšom nástupe, ktorý bol zavinený nielen strmým stúpaním, ale aj kalamitou stromov na značkovanom chodníku, sa takmer polovica turistov dostala do sedla Sinej a po zdolaní prevýšenia cca 800 m. až na jej samotný vrchol. Výhľady z 1560 metrovej výšky a príjemné slnečné počasie bolo odmenou za náročný výstup. Niektorým členom bol tento výstup málo a preto sa vybrali ešte aj k zaujímavému a atraktívnemu cvičnému skalnému hrebeňu Demänovský nôž. Niektorí sa zasa vrátili do údolia Jasnej a zdolali ešte aj trasu "B". Trasa "B", pre menej skúsených, viedla od Jaskyne Slobody po žltej značke, na začiatku so značným stúpaním až ku symbolickému cintorínu, no potom už pozvoľne klesala a jej súčasťou bola na hrebeni aj rozhľadňa a v závere žltej značky Vrbické pleso. Druhá polovica trasy viedla modrou späť k autobusu pri Jaskyni Slobody.Akcia sa skončila bez zranení, či iných rušivých vplyvov a so spokojnosťou zúčastnených členov a hostí. Tak, ako všetky akcie v roku, túto sme tiež mohli uskutočniť vďaka príspevku z mesta Tisovec, za ktorý aj touto cestou ďakujeme. Dušan Liptay, vedúci akcie

VÝSTUP NA ŽELEZNÍK - 4. ročník - 9. október 2021

4. ročníka výstupu na Železník, ktorý organizuje KST Dúbrava Jelšava, sa tento rok zúčastnilo 8 našich registrovaných členov. Na samotný vrchol Železníka však nevystúpil nikto z nich. Rozhodli sa avsolvovať menej náročné trasy. Traja po kótu Pod javorom a zostupom neznačeným chodníkom k Rákošskému hradu a piati len nenáročný prechod náučným chodníkom malých netopierov. V závere akcie sa aj tento rok, namiesto gulášu konala opekačka rôznych údenín, podľa výberu, zabezpečených organizátormi podujatia.

KONTRÓLNY JESENNÝ VÝSTUP NA HRADOVÚ - 30. október 2021

Jesenná farebná dušičková Hradová??? Napríklad zajtra /sobota, 30.11.2021/.

Pohodovka na Hradovú. Pridá sa niekto? Dajte vedieť. Zraz 8: 30 hod. na námestí.

Takto znela výzva na fecebookovej skupine nášho oddielu.

Zažiť nádhernú jesennú prírodu Hradovej, plnú farieb a slnka sa na základe tejto výzvy vydalo v poslednú októbrovú sobotu tradičnou trasou ponad Kordove lúčky 10 turistov:

Členovia TO KOS: Cyril Huňa, Dušan Kojnok, Petra Čipková, Jana Kuricová Sojková, Jaroslav Hoos, Gabriela Rovná, Roman Gavalier Nečlenovia oddielu: Adrián Turoň, Dana Kucharíková s nevestou.

NOVEMBER  2021

KAROLOVSKÝ VÝSTUP NA BRALO A BRALCE - 28. ročník - 6. november 2021

Výzva na stránke nášho oddielu znela jasne:

KAROLOVSKÝ VÝSTUP NA BRALO A BRALCE - 26. ročník - 9. november 2019
Klub slovenských turistov Bralo Tuhár a obec Tuhár pozývajú všetkých priaznivcov turistiky na 28. ročník KAROLOVSKÉHO VÝSTUPU na BRALO a BRALCE, ktorý sa uskutoční dňa: 6. novembra 2021 (sobota)

Začiatok podujatia je ráno o 8.00 hod. na námestí v Tuhári. Zraz na vrchole Bralce /817 m n. m./ je okolo 11.00 hod. Trasa dlhá 15 kilometrov vedie po zelenej turistickej značke, prevýšenie je 400 metrov. Spiatočnú cestu z vrcholu je možné absolvovať jednou z troch vyznačených trás. Aj keď je trasa nie veľmi náročná, v okolí jaskyne pod Bralcami sa nachádza množstvo skál, ktoré v prípade daždivého počasia môžu byť klzké, preto je dobré mať pevnú turistickú obuv. Pre účastníkov výstupu je v závere trasy pripravené občerstvenie. Pre záujemcov z nášho oddielu, v prípade, že ich bude minimálne 25 a budú mať zaplatený poplatok za dopravu, pripravujeme autobusový presun na miesto zrazu akcie. Poplatok za dopravu: pre člena KST TO KOS Rimavská dolina: 4,00 €/ osoba, pre účastníkov mimo nášho oddielu: 7,00 € / osoba

Nahlasovanie účasti a úhrada poplatku v kníhkupectve v Tisovci do 3. 11. 2021.

Na výzvu zareagovalo z nášho oddielu 17 členov a 8 turistov neregistrovaných v KST TO KOS Rim. dolina. Autobus tak mohol splniť svoj účel a odviezol nás do Tuhára, odkiaľ už náučná zelená trasa pokračovala tradične okolo Brala /802 m n.m./ až na vrchol Bralce /817 m n.m./. Na cestu späť do obce sme si zvolili opäť novú trasu, tentoraz organizátormi vyznačenú oranžovými stužkami. Pohostením pre účastníkov v závere trasy bol divinový guláš a pre záujemcov aj pivo. Guláš nemal chybu. Bol, ako už tradične, výborný! Pred odchodom sme si ešte vybehli cca 200 metrov k novo vybudovanej vyhliadkovej plošine nad obcou. Celý deň bol priam ukážkovo nádherne jesenný, farebný a príjemný, priam ako nachystaný pre maliara a jeho paletu. Ďakujeme organizátorom za ďalší super ročník prechodu, ktorý nás každoročne niečím prekvapí.                                                  D.K.

DECEMBER  2021

15. SILVESTROVSKÝ VÝSTUP NA HRADOVÚ

Akcia nazývaná aj Máriova silvestrovská oddychovka, ale samotný vedúci akcie sa ani tohto ročníka nezúčastnil. Tento rok mu to nedovolili pracovné povinnosti. Výstup sa konal na báze individuálnej. Vedúci akcie neurčil čas výstupu a preto bolo doporučené absolvovať výstup individuálne, podľa vlastných možností a schopností. A tak na bralo Hradovej vystúpilo od 9-tej hodiny v posledný deň roka 2021 celkom 14 turistov.

Pre odvážnych tu bola pripravená aj druhá akcia, resp. silvestrovská výzva Tisovských cencúľov: Silvestrovský ponor o 13:00 v potoku Furmanec, pod Kordovými lúčkami. A tak sme sa niektorí rozlúči so starým rokom zhora, aj zdola. Dopoludnia na Hradovej a následne vo Furmanci.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Akcie v roku 2021 sa mohli uskutočniť a realizovať aj vďaka podpore mesta Tisovec.