Máj 2008

HRADOVÁ TO ZVLÁDLA!

A MY TIEŽ. Už po 25. krát!

Prečo by mala Hradová niečo zvládnuť? No. Také množstvo nôh počas jedného dopoludnia možno na svojom chrbte už dávno nemala. Mám na mysli taký jednorázový nápor, aký mala v sobotu,

3. mája 2008 . Na svoj jubilejný 25. výstup sa totiž práve v tento deň vydali členovia KST turistického oddielu KOS Rimavská dolina so sídlom v Tisovci. A neboli sami. K 40 členom sa pridali aj členovia z ostatných oddielov okresu, pretože akcia bola tento rok zaradená aj do okresného kalendára podujatí. Nechýbali však ani ostatní milovníci prírody a turistiky z Tisovca a okolia.

Celkom až 94 (!) turistov sa zišlo v tento príjemný májový deň na námestí v Tisovci, aby sa po zaregistrovaní mohli vybrať zdolávať a spoznávať našu majestátnu Hradovú, spolu s „KOS-ákmi“.

Tento rok po prvýkrát si účastníci našej akcie mohli spestriť výstup a obohatiť svoje vedomosti informáciami z panelov náučného chodníka. Ten bol otvorený a uvedený do užívania v októbri minulého roka. A svoj podiel na tom, že sa tak stalo, majú aj niektorí naši členovia, ktorí sa zúčastnili na brigádach pri vynáške materiálu potrebného na osadenie informačných panelov.

Keďže účastníkov na 25. ročníku výstupu bol rekordný počet, každý sa riadil pri výstupe svojimi možnosťami a kondíciou. A tak sa Hradová rozžiarila farbami tričiek, košieľ a vetroviek po celej trase. Účastníci vystupovali v menších, či väčších skupinkách alebo individuálne. Niektorí sa vrátili už od zástavy, iní zasa z lúky pred hrebeňmi. Väčšina však prešla celú trasu. Teda aj cez hrebene, popod Okrúhlu skalu a žlto značkovaným chodníkom potom ponad Kordove lúčky a ulicou Podhradová až do Tisovca.

Zvláštny obdiv si zaslúžia naši najmladší účastníci a zároveň členovia, ktorí perfektne zvládli aj prechod hrebeňom Hradovej. Sú to Anička Kochanová, Ninka Hrončeková, Samko Keleti, Tánička Homoľová, Andrej Hronček a Jakub Kochan. Aj ostatní turisti, ktorí prešli Hradovú po prvýkrát, ju zdolali bez problémov a určite sa sem opäť radi vrátia.

V priestore za Mestským kultúrnym strediskom bol pre prihlásených účastníkov pripravený turistický guláš a malé občerstvenie. Okrem gulášu na konci trasy, na jej začiatku dostal každý prihlásený ešte aj originálnu drevenú kľúčenku. Tento suvenír bol vyrobený pre túto akciu a pri príležitosti budúcoročného 25. výročia založenia nášho oddielu. Súčasťou „balíčka“ pred štartom bol aj bonus v podobe dvoch pohľadníc Tisovca a okolia v minulom roku vydaných našim oddielom a propagačný materiál Náučný chodník Hradová.

Chutnou bodkou za našou jubilejnou akciou však bol spomínaný guláš. Chcem sa veľmi pekne poďakovať jeho „stvoriteľovi“. Tak, ako naposledy na Valikinej trase, vlani v októbri, kedy sme ospevovali jeho „turistickú kapustnicu“, ale aj ako už mnohokrát pred tým, dokázal Jaro Lacko, lebo o ňom je reč, že vie robiť nielen divadlo, ale aj výborné pokrmy gulášoidného charakteru. A teraz sa to potvrdilo opäť. To, že naozaj guláš chutil, potvrdili nielen naši členovia, ale aj ostatní turisti z Tisovca, Lučenca, Rimavskej Soboty i Hnúšte. Jaro, ďakujeme. Poďakovanie patrí aj Mirke Kojnokovej, Zuzke Posuchovej a Bobe Posuchovej za pomoc pri niektorých organizačných záležitostiach. Ďakujeme aj vedeniu firmy Služby mesta Tisovec, s.r.o. za požičanie kotla na guláš a MsKS za poskytnutie časti ich priestorov.

Nakoľko pri takom veľkom množstve účastníkov nebolo možné všetkým vyjadriť vďaku, chcem sa touto cestou poďakovať všetkým za ich účasť na 25. výstupe. Veľmi nás v oddieli teší taký obrovský záujem. A verte, že vaša účasť bola tým najkrajším darčekom k tejto našej jubilejnej akcii. To množstvo turistov nás na začiatku prekvapilo, ale zároveň príjemne potešilo. Verím, že ste sa s nami cítili dobre a že ešte medzi nás prídete. Tento výstup vojde do histórie oddielu nielen ako jubilejný, ale aj ako rekordný - najbohatší na účasť. A Hradová ho zvládla. A zvládli sme to aj my a všetci turisti, ktorí sa akcie zúčastnili. Všetko prebehlo bez komplikácií, bez úrazov a čo je najdôležitejšie, v dobrej nálade, pohode a priateľskej atmosfére. No a ešte aj počasie bolo na našej strane.

Krátko z histórie:

Turistický oddiel KOS Rimavská dolina vznikol v apríli roku 1984 v Rimavskej Bani. Vtedy ešte ako Odbor turistiky pri Telovýchovnej jednote Slovan Rimavská Baňa. Založili ho Ondrej Knapp a Dušan Kojnok. Celkom prvou akciou novozaloženého oddielu bola účasť na výstupe na Ostrú, 4. mája 1984, organizovanom kolegami turistami z Hnúšte. Už 19. mája toho istého roku organizujú svoju prvú samostatnú akciu. A bol to práve výstup na Hradovú. Čarovné zákutia Hradovej zapôsobili na členov do takej miery, že sa rozhodli poriadať výstupy pravidelne každý rok.

A v tomto roku sa tak stalo už po 25- krát.

VÍKEND V PIENINÁCH

V dňoch 16. až 18. mája 2008 sme v oddieli uskutočnili vopred naplánovanú akciu Víkend v Pieninách.

Tento trojdňový pobyt v prekrásnom prostredí Pieninského Národného parku sa stretol s obrovským záujmom členov, ale aj milovníkov prírody neregistrovaných v našom oddieli.

Takže až 44 účastníkov sa stretlo v piatok, 16. mája, ráno o 5. hodine pri autobuse, aby podstúpilo cestu do tohto, pre nás tak vzdialeného kúta nášho Slovenska.

Držali sme sa vopred pripraveného plánu a tak už o 9. 00 sme boli na hraniciach s Poľskom a naše prvé kroky smerujú k hradu NIEDZICA, vzdialeného od hraničného priechodu len 2 kilometre. Stihli sme hneď prvý vstup, bez zbytočného čakania. Prehliadka hradu bola síce v poľštine, ale nerobilo nám problém rozumieť väčšine slov. Dokonca pani Homoľová, naša nová členka, nám výklad aj prekladala, takže aj deti mohli počúvať pútavý výklad o histórii hradu a jeho okolí.

Keďže Červený Kláštor nieje od hraníc a hradu ďaleko, už pred poludním sa presúvame k ubytovni Hájenka, nachádzajúcej sa práve v centre Červeného Kláštora. Nasleduje rýchle ubytovanie a presun k prístavisku pltí, kde nás už čakajú pre nás pripravené tri, na ktorých absolvujeme asi hodinu a pol dlhú plavbu po rieke Dunajec. Zážitok! Hlavne pre deti a pre tých, ktorí niečo podobné zažívajú po prvý krát. Z Lesnice, kde plavba končí, väčšina z nás ide späť do Červeného Kláštora pešo, chodníkom vedúcim popri toku Dunajca. 10 kilometrový Náučný chodník, ináč prvý náučný chodník u nás, nás po necelých dvoch hodinách priviedol tam, odkiaľ sme vyrazili. Večer ubehol pri plameňoch ohníka, pri opekaní a pesničkách Mira Bysterského, ktorý si na túto príležitosť priniesol aj gitaru. Dlho však neponocujeme, lebo ráno nás čaká túra.

Sobota :

O 8.30 odchádzame všetci smerom do Poľska. Ponad Dunajec, mostíkom len pred pár mesiacmi otvoreným. Je presne oproti chaty, kde bývame, takže na druhej strane sme za chvíľu. Tu začína žlto značkovaný chodník smerujúci na Tri koruny, majestátny trojvrchol, ktorý patrí k Pieninám rovnako ako Dunajec. Je to najfotografovanejšia dominanta Pieninského Národného parku. A že je z Troch korún aj prekrásny výhľad do širokého okolia, mohli zistiť všetci účastníci tohto výstupu. Príchod na samotný vrchol je zabezpečený kovovými lávkami a schodíkmi so zábradlím, takže ho môžu absolvovať aj deti. Bezpečnosť je tu zaručená. Po zdolaní tohto nenáročného výstupu ešte všetci spolu zídeme do sedla Polana Kósarzyska. Tu sa však naše cesty s niektorými účastníkmi rozchádzajú, pretože naša trasa A pokračuje ďalej a trasa B práve tu opúšťa modro značkovaný chodník, aby zišla tento krát po zelenej značke, späť do východiska oboch trás, do obce Stromowce – Nizne.

Trasa A pokračuje ďalej modrým chodníkom na ďalšiu dominantu Pienin, ktorú sme obdivovali včera z plte a z chodníka pri Dunajci. Naším druhým cieľom dňa je totiž SOKOLICA. Nádherné skalnaté bralo týčiace pyšne sa nad meandrami Dunajca. Po zostupe zo Sokolice nás ešte plť prevezie na slovenský breh a môžeme pokračovať do Lesnice, odkiaľ nás späť do Červeného Kláštora príde vyzdvihnúť autobus.

Dĺžka trasy A: 15 km a trasy B 9 km .

Večer máme podobný program, ako v piatok, teda posedenie pri ohníku, spríjemnené opekaním, hrou na gitaru a spevom.

Nedeľa:

Na tento deň máme naplánovanú návštevu a prehliadku hradu a skanzenu v Starej Ľubovni.

Tri dni v atraktívnom prostredí Pienin ubehli rýchlo. Keďže program bol pestrý, mohol si tu každý nájsť to, čo ho zaujíma. Či to už bola história, romantická plavba, pešia turistika alebo nádherná príroda. To všetko zanechalo v účastníkoch myslím príjemné pocity a zážitky, na ktoré sa dlho spomína.

Všetko je zachytené aj na fotografiách, z ktorých niektoré ponúkame v galérii nášho oddielu, na stránke mesta Tisovec: www.tisovec.com

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MDD NA HRADE S HRAČKAMI

MODRÝ KAMEŇ

Do plánu akcií na rok 2008 sme zaradili tento krát aj akciu k Medzinárodnému dňu detí.

V posledný májový deň, ktorým bola sobota, sa mohli deti, ale aj ich rodičia, či rodinní príslušníci, zúčastniť výletu do Modrého Kameňa.

Modrý Kameň je známy

- zrúcaninou gotického hradu, približne z roku 1131,

- barokovým kaštieľom postaveným v roku 1730 Gabrielom Balassom na zrúcaninách dolného gotického hradu, s Kaplnkou sv Anny, čo je architektonicky najcennejšia súčasť barokového kaštieľa, ale aj stálou expozíciou hračiek nazvanou

Hračky na Slovensku v 20. storočí. Rovnako tu má svoje miesto aj stála expozícia nazvaná

História a súčasnosť slovenského bábkového divadelníctva.

Dospelých návštevníkov však môžu zaujať aj iné expozície.

Napríklad Muzeálna expozícia Slovenskej komory zubných technikov :

Pohľad do histórie zubnej techniky a zubného lekárstva.

Národopisná expozícia regiónu obsahuje bohatstvo zachovaných ľudových tradícií, ktoré je prezentované v troch obsahových celkoch: práca, odievanie a bývanie na konci 19. a v 1. polovici 20. storočia.

Vinohradníctvo má v okolí Modrého Kameňa dlhoročnú tradíciu. Modrokamenská vinárska oblasť je oodávna známa pestovaním vínnej révy a kvalitnými vínami. Expozícia približuje tradičné postupy spracovania hrozna a prezentuje súčasných pestovateľov a výrobcov vína na Modrokamenskej vínnej ceste.

Bálint Balassi (1554 – 1594 ) – život a dielo je názov expozície venovanej najvýznamnejšiemu predstaviteľovi renesančnej poézie v Uhorsku, príslušníkovi rodu Balassovcov, zakladateľov hradu Modrý Kameň. Je autorom dramatického diela Pekná maďarská komédia, ale písal hlavne náboženské, vojenské a ľúbostné piesne a básne.

Toto všetko sme absolvovali za necelé dve hodiny a odchádzali plní dojmov z netradičných výstav a expozícií.

Deti určite najviac zaujali hračky, s ktorými sa kedysi dávno hrávali ich rodičia, či starí rodičia a ich predkovia. Aj my starší sme si veru zaspomínali na hračky, ktoré sme tiež kedysi vlastnili. Pri návšteve expozície o bábkovom divadle boli uchvátené nielen deti. Nachádzajú sa tú bábky, s ktorými sa hrávalo už v časoch historických kočovných marionetových divadiel, cez bábky rodinných divadiel, spolkových divadiel, či bábkárskych súborov až po bábky piatich súčasných slovenských stálych bábkových divadiel.

Cestou domov, ešte aby toho nebolo málo, odbočujeme k neďalekej vodnej nádrži Ružiná. Nie sa kúpať, aj keď v takej horúčave by bolo dobre padlo, ale navštíviť neďaleké ruiny hradu DIVÍN. Záujemcovia si mohli vyšliapnuť na blízke zrúcaniny, kým deti našli potešenie na preliezačkách a hojdačkách priamo v obci.

V Rimavskej Sobote nasledovala už len chutná sladká bodka za vydarenou akciou, v podobe zmrzliny.